יום חמישי, 18 ביוני 2009

כעץ בפני הבולדוזרים!

לאחרונה התבטא פקיד היערות, ישראל גלון, לגבי הניהול הכושל וההתעלמות מהעצים העירוניים בפרויקט שידרוג רחוב אבן גבירול. אכן, אין אלא להסכים עם המגוכחות שבטענה כי תשתיות הרחוב אינן ניתנות להזזה אבל מהעצים הקיימים ניתן להתעלם בתכנון השידרוג.
להזכירכם, מדובר בפרויקט בעל חשיבות תחבורתית גדולה לעיר האורך כבר למעלה מ- 3 שנים. בעבר, בחלקו הדרומי החלה זעקה בעקבות פגיעה בעצי פיקוס וותיקים. לאחרונה, בעקבות סימון עצי הסיסם בחלקו הצפוני של הרחוב, החלה תסיסה והתנגדות ציבורית לפגיעה בהם.
ולמה בכלל אנו רוצים עצים בעיר? חשיבותם לעיר רבה כמעתירי צל, כממתני אקלים, כסופחי מזהמים וגם לאופי והאיכות שהם נותנים למרחב העירוני.
תנועת עיר-יער פועלת לקידום שתילת עצים במרחב העירוני ומפרטת מדוע. ניתן לראות קצת על התפיסה הזו והיתרונות של העצים בעיר כאן במצגת שנגזרה מתוך מצגת אחרת שהועברה בכנס הרצליה אודות תמ"א 35. אנו נענים לבקשתה של נעמה מליס בכנס איגוד המתכננים בו ביקשה לעזור "להפיץ את הבשורה".
גם ערן טמיר טאוויל חושב שזוהי הדרך להציל את העיר הישראלית, יודן רופא הקדיש לכך פוסט בבלוג שלו וכך גם אני בבלוג האישי שלי בפוסט שהתפרסם בבלוג של "אורבניקה - התעוררות עירונית".
פרויקטים כגון "עץ נולד" שעליו כבר נכתב כאן, נהוגים במדינות רבות ומטרתם - הגדלת כמות העצים בערים. במקורות ובמסורת שלנו חלה החובה לשמור עליהם ולטעת עוד עצים, החוק המנדטורי (פקודת היערות) התייחס לחשיבותם ואחרון שינויי חוק התכנון והבנייה מתייחס אליהם, אז למה בת"א חושבים שהם יכולים להתעלם מהם?!
אתם יותר ממוזמנים לחתום על עצומה בנושא ולהצטרף לפעילות הקבוצה בנושא בפייסבוק.

4 תגובות:

  1. אני חושב שפרויקט עץ נולד עם כוונות טובות אבל כמו הסוציאליזם מלא בבעיות ועלול לגרום נזק.

    אני תושב דרום העיר ובעל חצר, יש לי ידע בסיסי אילו עצים כדי לשתול אני דור שלישי של אנשים עם זיקה לאדמה, אבל לא כולם יודעים אילו עצים טובים לשתול ואילו לא ויכולים להיווצר מפגעים.

    שכן לידי שתל עץ טרופי ענק ויפיפה שנתן המון צל אבל כמעט ופגע במערכת הביוב של הרחוב והשבית אותה, רגע לפני שזה קרה הוא עקר אותו.

    השבמחק
  2. תודה על התגובה.
    לפי הבנתי, פרויקט עץ נולד נערך תוך הדרכת שותלי העצים אילו עצים מתאימים, כיצד יש לשתול אותם, היכן כדאי ובאיזה מרחקים מקירות מבנים/צנרת/זה מזה וכו'.
    אשמח אם תרחיב לגבי הבעיות הנוספות שיש בפרויקט כדי שכולנו נלמד וננסה לתקן דרכינו.
    את הביקורת ננסה להעביר לאחראים על הפרויקט.

    השבמחק
  3. זה עניין פרטני איזורי אי אפשר להגדיר אילו עצים כדאי לשתול ואילו לא. פיקוסים לטעמי צריך לשתול בשטחים פתוחים ולא במדרכות.

    בכל אופן פתרון טוב ולא יקר לעניין השורשים הוא לשתול את העץ בחבית או באדנית יפה (50 שקל) אומנם הצמיחה שלו נעשית מבוקרת יותר אבל לא יווצרו מפגעים.

    ובקשר לפרויקט לטעמי ההתנתקות מהמקצועיות העירונית לא משרתת את האינטרס. אפשר לעבוד עם העירייה ולבקש פירוט של עצים. אפשר גם לשאול ב"גרעין" בקרליבך שנותנים פתרונות מקצועיים לגנן המתחיל והמתקדם.

    השבמחק
  4. אני נוטה להסכים. אין ספק שצריך להיות שיתוף פעולה אמיתי בין הרשות לבין היוזמה הזו - ובעיקר בעקבות העובדה כי לרוב הנטיעות והכוונה היא לשתילה בשטחים פרטיים.
    שתילות באתרים פרטיים עשויות להיות בעייתיות מבחינת התשתיות העירוניות. כמו בתכנון ערים / אדריכלות / תכנון גינה - לכל מקום צריך להתייחס בקונטקסט שלו ובהקשר הספציפי. בחינה לגופו של מקרה וכך כל "דף הנחייה" או "הוראה גורפת" עשויות להיות בעייתיות.

    עם זאת, בדף הפרויקט לדעתי מוסבר כי לא מחלקים פיקוסים מצד אחד ואף בדף ההנחיות ישנה התייחסות להיבטים תשתיתיים. לדעתי ניסו להתייחס לסוגיות מקצועיות אך כמובן ששיתוף פעולה עם הרשות המקומית ובהדרכה המקצועית שלה ושל אנשי מקצוע נוספים היא בהחלט במקום תמיד.
    http://www.teva.org.il/?CategoryID=745&ArticleID=3133

    השבמחק