יום שבת, 9 במאי 2009

אורבניקה - חזון, מטרות ויעדים

העיר איננה רק מופע פיזי ארכיטקטוני. היא חיה, נושמת, פועמת ומכילה את תושביה ומבקריה. העיר מספרת את הסיפור שלה ושל תושביה ומבטאת את התרבויות, ההיסטוריה, התקופה, החיים והאנשים בה.

המרחב הציבורי הוא הלב והעורקים של המערכת העירונית. הוא כולל רחובות, כיכרות, פארקים וגינות עירוניות, מוסדות ציבור ומקומות מפגש סמי-ציבוריים כגון בתי עסק מסוגים שונים. כל אלו מהווים את מה שמחוץ לבית ואת הסיבה לשהות מחוצה לו. עיר שבה הרחובות, הכיכרות והגנים מוזנחים או חסרים לא תאפשר מפגש של אנשים, ואם היצע המרחבים הציבוריים הוא דל – העיר לא תאפשר חיים עירוניים מלאים של רוח, תרבות, אומנות, חינוך ופנאי.

תכנון עירוני צריך לשים את האדם במרכז. הוא אינו יכול להסתמך על שיקולים כלכליים בלבד, אלא חייב להתייחס לצרכים הפסיכולוגיים, החברתיים, הסביבתיים, והפיזיים של החיים בעיר, ולאפשר ולעודד תהליכים חברתיים בעיר. תכנון שכזה צריך שיכלול התייחסות רצינית ומעמיקה ליתרונות של פיתוח מרחבים ציבוריים.

מנקודת מוצא זו נולדה "אורבניקה – התעוררות עירונית", אשר חזונה הוא :

עיר קומפקטית המשקפת את תושביה במרחב הציבורי, מטפחת את הקהילות שבה ומשרתת את צרכיהם הפסיכולוגיים, החברתיים והסביבתיים.

מטרות ויעדים :


מטרת העל של "אורבניקה – התעוררות עירונית" היא חיזוק המרחב הציבורי כמרחב המאפשר ומעודד ביטוי של האוכלוסייה בו. זאת מתוך הבנה שמרחבים אלו הופכים את העיר לטובה יותר, ומזמנים לתושבים ולמבקרים חיים עירוניים מלאים יותר ומספקים יותר. התייחסות לצרכים הפסיכולוגיים, החברתיים, הסביבתיים והפיזיים היא המוקד של ראיית התכנון המושכל והצודק. ממטרת על זו נגזרים המטרות והיעדים הבאים :

1. קידום איכות החיים העירונית
א. תמיכה ביוזמות ופעילויות אשר תורמות להעשרת התושבים ולאיכות חייהם.
ב. תמיכה ויוזמה של פעילויות חברתיות המשרתות אינטגרציה והרמוניה חברתית.
ג. שילוב עקרונות הניו אורבניזם והעיר הקומפקטית בתכנון (שימושי קרקע מעורבים, צפיפות ותחבורה ציבורית יעילה )
ד. פיתוח מוסדות ציבור איכותיים הפונים לקהלים מגוונים ומגדילים את אפשרויות הבחירה והביטוי האישי, הקהילתי? והקולקטיבי.

2. חיזוק המרחבים הציבוריים
ה. מניעת הצמצום של מרחבים ציבוריים ופעילות להרחבה כמותית של היצע המרחבים ופריסתם ברחבי העיר.
ו. תכנון מרחבים ציבוריים איכותיים, מגוונים ואשר מבטאים את התושבים ומספרים את סיפורה של העיר ושל תושביה.
ז. פיתוח מודלים המשלבים היבטים פסיכולוגיים, חברתיים וסביבתיים במאזן השיקולים הכלכליים.

3. חיבור האדם למרחב הציבורי
ח. הגברת המודעות של האדם לצורך במרחבים ציבוריים איכותיים.
ט. עידוד אקטיביזם של תושבים למען יצירת חיים עירוניים טובים יותר.
י. הגברת המעורבות של תושבים בתכנון בסביבתם על ידי חשיפה לתכניות ולתהליכים של שיתוף ציבור.

צרכים פסיכולוגיים :
המרחב הציבורי מהווה את מקום המפגש בו מתקיים ביטחון אישי ומתאפשרת חוויה עירונית. הוא מאפשר התקשרות למקום, גיבוש זהות עצמית וקולקטיבית, מאפשר נוחות, מקום לנחת, לפנאי, השראה, מחשבה וביטוי אישי.

צרכים חברתיים :
המרחב הציבורי מספר את התקופה, את רוח הזמן, את חיי הרוח והתרבות ואת מצבם של התושבים. כמו כן, המרחב הציבורי מאפשר את המפגש בין קבוצות אוכלוסייה שונות, ואת קיומם של חיים משותפים באמצעות שיקוף הרב-גוניות העירונית תוך שמירה על הפרטיות והביטחון האישי.

צרכים סביבתיים :
המרחב הציבורי, בהיותו שטח לא בנוי, מאפשר מפגש של האדם עם סביבתו, וממתן את התופעות השליליות הנובעות מבינוי בהיקפים נרחבים, צפיפות שימושים וריכוזי אוכלוסייה ניכרים – למשל : אי חום עירוני, השפעה על נגר עילי, זיהום קרקע ואוויר, השפעה על מגוון המינים, שינוי משטרי רוח, זיהום אור ורעש, ייצור פסולת מסוגים שונים במרחב גיאוגרפי מצומצם, ועוד.

צרכים פיזיים :
המרחב הציבורי מנקז אליו זרימת אנשים ורחובות, הוא מהווה במה ליצירות אומנות ואדריכלות, לביטוי אישי וקולקטיבי. הוא מהווה שלד קוגניטיבי להתמצאות בעיר, בהיותו נקודת ציון, והוא נטמע בדימוי ובזהות של העיר.

עוד על העמותה... "אורבניקה - התעוררות עירונית" נוסדה בנובמבר 2007, ביוזמת שרון בן-דליה. מייסדי העמותה: הגר ספירו, יהונתן הימן ושרון בן דליה. העמותה מורכבת מאוהבי ערים – ביניהם הן תושבי העיר תל אביב-יפו והן אנשי מקצוע כמו אדריכלים, גיאוגרפים ומתכנני ערים – אשר פועלים להגשמת מטרות פיתוח עירוני מושכל וצודק. מרחב הפעילות הנוכחי הוא תל אביב-יפו, אולם העמותה שואפת בעתיד להרחיב את פעילותה לערים נוספות.

בין הפעילויות שאורבניקה יזמה: פעילות למען השארת כיכר המדינה כיכר ציבורית, הקמת רשת גינות קהילתיות, העלאת מודעות תושבים באמצעות הבלוג, הקמת סיירת 106, תמיכה במאבק למען הקמת פארק עירוני בקרית ספר וכנגד בינוי מגדלים ללא תכנון כוללני, תמיכה במאבק כנגד מגדל במתחם אסותא, השתתפות בתהליך שיתוף הציבור לתכנית המתאר של תל אביב, ועוד...

ליצירת קשר ניתן לפנות למייל – info@urbanica.org.il

מנהלי העמותה:

8 תגובות:

  1. כל הכבוד לאורהניקה על סוף שבוע פורה מפרה ומעשיר.
    אתם על המפה!!!
    עידו

    השבמחק
  2. כל הכבוד לאורבניקה על קידום הנושא של גינות קהילתיות ועל הקידום של הרעיון של מרחב ציבורי על שלל השלכותיו על החברה.

    דרור

    השבמחק
  3. ואווו? הכל איש אחד?

    השבמחק
  4. כל הכבוד, חבל שההתעסקות היא בעיקר בת"א. יש עוד ערים ולרובן בעיות זהות.

    השבמחק
  5. בחיאת - שנו את הפונט והכהו את צבעו. גם ככה אנחנו מוציאים את העיניים מול ה-AutoCAD

    השבמחק
  6. כל הכבוד ליוזמה שלכם ולמפעל המבורך הזה.

    דיוויד גליצין

    השבמחק
  7. מה המייל הנכון שלכם?

    השבמחק