יום שבת, 3 במאי 2008

ערים אקולוגיות (EcoCity) - יש דבר כזה?

המפגש העולמי של ערים אקולוגיות או ערים בנות קיימא ל- 2008 הסתיים לאחרונה בסן פרנסיסקו. חברנו היקר ג'סי פוקס נסע לשם לסקר את האירוע וחזר עם רשמים רבים וחיוביים להתכנות של ערים אשר ישתלבו עם סביבתן ויספקו איכות חיים גבוהה תוך אפשרות לפיתוח כלכלי.

הרשמים הכלליים הם כי יש אי בהירות רבה סביב "מהי היא אקולוגית?", אולם שוררת הסכמה כללית בנוגע לעובדה כי רק ערים מעטות עשויות להתגאות בתואר הנ"ל.

מה הן ערים אקולוגיות?
ערים אקולוגיות הן מונח שטבע ריצ'רד רגיסטר. המונח מתאר ערים אשר בהן הצריכה הכוללת נשמרת מינמלית והשימור (או ההתחשבות בסביבה) הוא מקסימלי. => קישור למאמר מעורר השראה.

"טביעת הרגל האקולוגית" משמש כמונח למדידת מה יותר סביבתי. טביעת הרגל מתבססת על חישוב של השטח הנדרש לקיום. כלומר, מעבר ליחידת מדידה אחידה שתוכל לאפשר השוואה. כמה שטח אדם או עיר צורכים מבחינת המשאבים להם הם נזקקים.

היות וכיום מרבית האוכלוסייה בעולם כבר חיה בערים, יש צורך לפתח את הערים לכדי יישויות שישתלבו עם סביבתן בצורה ההרמונית ביותר תוך כדי מענה לצרכים האנושיים ובהתחשב בכוחות הכלכליים. יש הסכמה כללית כי מנגנוני השוק החופשי לא יכולים לקבוע צורה עירונית שישלבו את החברה-הסביבה והכלכלה כראוי.

הפרדת שימושי קרקע, בעיקר מגורים ותעסוקה, היא סוגיה עיקרית בנושא זה. סוגיה נוספת היא סוגית החקלאות והמזון - אין ספק כי יש לדאוג לכך שהערים צריכות לספק את צרכיהן השונות ולשאוף להפוך ליחידות עצמאיות ככל האפשר מבחינת תלותן אשר עונות על צרכיהן. לחילופין, גישות כלכליות שונות טוענות כי סחר הוא יעיל יותר ומאפשר רווחה כללית גבוהה יותר. אזי ייתכן וניתן שעיר אחת תפצה על אחרת בתחום אחד ולהפך בתחום אחר. השאיפה הכללית בכל אופן צריכה להיות לצמצום ההשפעות השליליות שחלקן נגרמות כתוצאה מעלויות חיצוניות ו"תיאורית המרעה המשותף".

אין ספק שאנו זקוקים למחקר המשך רב בנושא. האיחוד האירופי מקיים מחקר בנושא ושווה להציץ ולהתעדכן.

ואין ספק שכל אחד מאיתנו הוא תחילתו של השינוי. כבר שתלת עץ בעיר היום?

הכתבה הופיעה גם בבלוג של "אורבניקה - התעוררות עירונית".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה