יום שישי, 30 במאי 2008

איחוד רשויות לאן? שאלה של קטן או גדול!

בין רשויות מטרופוליניות, איחוד רשויות ודמוקרטיזציה של מערכות

שוב הוצעה רפורמה כוללת לאיחוד רשויות. ראשי ערים שוב יצאו בקריאה לתושביהם אל מול משרד הפנים להתנגד לאיחוד הרשויות. במקרים מסויימים שוב ניצח הקטן את הגדול. מדוע?

בספרו Small is Beautiful של הכלכלן והסטטיסטיקאי Ernst Friedrich Schumacher, עולה הסוגיה של גודל ניהול אופטימלי. הסופר מתחיל בתופעת יצירת הערים והתרחבות וגדילה של מדינות. לאחר הסבר על ה"יתרונות לגודל", מתאר הסופר תופעה הפוכה המתרחשת במקביל. תופעה של פירוק, התעוררות לאומיות ודרישה להגדרה עצמית.

האיחוד האירופי מנסה להתייחס לסוגיה זו בהקשר של זהות אזורית ("אזרח האיחוד") ובמקביל שמירה על "זהות מקומית". גישה פלורליסטית זו מנסה למצוא את האיזון בין הגדול לקטן. בין הגלובלי למקומי. פטריוטיזם מקומית ניתן גם למצוא בארץ. יש אנשים שגאים להיות "ירושלמים", "תל-אביביים" ו"טבריניים".

המאבק של הרשויות לקידום הפטריוטיזם המקומי, יש בו הרבה. מערכות דמוקרטיות קטנות כדוגמת רשויות מקומיות או מודל המינהלים הקהילתיים בירושלים למשל, מאפשרות לתושבים או לפרטים המרכיבים אותם יכולת השפעה גדולה יותר והתאמה של השירותים העירוניים לצרכיהם. מודלים אלו מאפשרים לקיים דו-שיח עם התושבים, הם "מחוברים לקרקע" וערים יותר לצרכים המקומיים.

ניהול, אם כן, הוא תלוי סדר גודל. שאלה מעניינת היא מהו סדר גודל אופטימלי לניהול במקרים שונים. במקרים מסויימים ניהול הוא בסדר גודל ארצי כגון למשל כח השיטור בארץ. בנושאי הכבאות והביוב (וכן התחבורה הציבורית – כך מתעקשים גורמים מסויימים) לעומת זאת, נהוג בארץ ניהול בסדר גודל של אגדי ערים. ניהול מסדר גודל קטן יותר הוא שירותים ברמה העירונית כגון פינוי אשפה, גינון ותאורה.

אנו פונים אליכם להפנות אלינו חומר בנושא גודל ניהול אופטימלי. אנא הגיבו באמצעות תגובות לפוסט או לדוא"ל info@urbanica.org.il.

נייר עמדה בנושא איחוד רשויות מקומית – מאת פרופ' ערן רזין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה