יום שבת, 13 בספטמבר 2008

Tel Aviv Central (מאת: שרון בן דליה)

הקיץ נגמר. השנה נרשם שיא בתיירות בתל אביב. לא רק יהודים צרפתים פקדו את עירנו השנה, אלא גם הרבה גרמנים ורוסים שבאו לראות על מה המהומה... אגב - מספר התיירים הגרמנים כבר כמעט משתווה למספר התיירים מצרפת.

אבל עונת התיירות לא מאחרינו, תל אביביים - התאפקו עוד קצת, כי יש גם חגים. "התאפקו" כי קו 4 וקו 5 עמוסים עדיין גם בלילה (וחלילה לא מתגברים בעוד אוטובוסים), "התאפקו" כי המסעדות ובתי הקפה עמוסים. "התאפקו" כי אין מונית אחת פנויה בתל אביב. לא נורא, מה שהתיירים לא יודעים עדיין, ואנחנו כן, זה שהחורף שלנו הוא בקושי סתיו, ותל אביב הרבה יותר כיפית בעונה הזו. שימרו את הכסף (אם נשאר לכם אחרי שכר הדירה המטורף) וחכו לבזבז אותו ב"חורף" התל אביבי. איך התיירים עוד לא עלו על זה?? אם בשבילנו החורף פה הוא סתיו, הרי בשבילם הוא קיץ. הם יכולים ללכת כאן עם גופיות בינואר.
ואם בתיירות עסקינן, אז מעניין באמת איך נראית העיר שלנו לתיירים... מי שהיה בכמה מרכזי ערים בעולם יכול לזכור איך מרכז העיר הוא הוא הפנים של העיר. הרי בינינו, מעטים האנשים שנוסעים לבקר בשולי העיר, ובדרך כלל המרכז הוא הדימוי שנחרט בראשו של המבקר. איזה נוף תל אביב מציעה לתיירים? איזה דימוי ייחרט בראשם של התיירים?
לגמרי מרכז העיר. נתקלם ככה בפחי זבל מכוערים במרכז לונדון? אוקיי- קיפצו וטענו שתל אביב היא לא לונדון - אבל למה בומביי?
ראיתם כאלו דברים במרכז אינסטנבול? אולי בשכונות העוני. כאן - נחלת הכלל. אף אחד לא יכול לטעון כאן לקיפוח של תושבי הדרום. הנוף שלנו פה לא יותר יפה מנווה עופר או יד אליהו!! כך נראה מרכז תל אביב, פה אין מנגנון תכנוני שמכריח בעלי דירות לשפץ את החזיתות פעם בכמה שנים.
זה הכי מרכז העיר. אלנבי 58, ליד השוק ונחלת בניימין. בואו, תיירים, בואו וראו איזו מורשת ארכיטקטונית יש לעיר העברית הראשונה...
הנה וויסטה לים מרחוב אלנבי... אלנבי מאוד מזכיר את רחוב "איסתיקלאל" של איסטנבול, רק הרבה הרבה הרבה יותר מטופח. שם גם היה לטורקים אומץ לשתק את התחבורה הפרטית לטובת הציבורית. הבינו כנראה שזה יכפיל את כמות האנשים במרכז העיר. בינתיים אנחנו והתיירים תקועים בקו 4 באלנבי שמתקדם לאט יותר מהולכי הרגל, ומצטופפים בלחות ובחום של תל אביב בתוך מדרחוב אחד קטן, כי חלילה לא יהיה לתל אביב מדרחוב אחד גדול - כמו בהרבה ערים מתויירות אחרות.
בעצם, זה המרכז של המרכז. אין תייר שלא מגיע ל"כיכר מגן דוד" - זו שמחברת את שוק הכרמל, שינקין, קינג ג'ורג' ונחלת בניימין. אנחנו התל אביביים בקושי יודעים שכך נקראת הכיכר, אולי כי אין סיבה שנזכור? בינתיים שיפצו את המדרכה של הכיכר, בלי לשפץ את המבנה הכי בולט בה.

וכך, בכיכר הזו, שאני אפילו לא מסכים עם ההגדרה "כיכר" שלה, כיוון שהיא יותר קטנה מהסלון שלי, אופנועים חונים בלי בקרה. מה שנשאר מהכיכר אחרי שהם חונים יותר קטן כבר מחדר האמבטיה שלי....
אכן, תל אביב שלנו גובהת, מתיירקת ומחדשת את מדרכותיה משנה לשנה. חיי הלילה שלנו מושכים תיירים. אבל תל אביב יפה? האם התיירים שיחזרו לארצות היעד שלהם יספרו לקרוביהם שהם ביקרו בעיר יפה?

תגובה 1:

  1. בטרם נמחק הבלוג נכתבו לפוסט זה 4 תגובות:

    אנונימי אמר/ה...
    הכתבה מעניינת. צריך להעביר קישור ללשכת התיירות בעיר.
    שיילמדו שם שתיירות היא לא רק שיווק, וכיסוי אמיתי למה שמשווקים.
    ר. גולן
    23:33 13 ספטמבר 2008

    לרמן אמר/ה...
    יש לך מספרים של כמה תיירים היו פה הקיץ?
    וחוצמזה, הבניינים ההרוסים הם חלק מהמורשת האדריכלית שלנו, כמו המכוניות שחונות על המדרכה.
    00:37 14 ספטמבר 2008

    נויף אמר/ה...
    טוב, קראו לכיכר מגן דוד "כיכר" עוד הרבה לפני השיפוץ הזה.
    אולי פעם פעם (באמת פעם) לפני שנחלת בנימין הפך למדרחוב, היתה שם באמת כיכר בלב הכביש?
    12:15 14 ספטמבר 2008

    שרון אמר/ה...
    אכן. תמונות נוסטלגיות של רחוב אלנבי מראות רחוב יפהפה.נראה לי שכבר מהתחלה היה זה רחוב עם כביש, אך בוודאי לא כביש כזה עמוס.
    בקישור הנ"י יש כתבה על מספר התיירים בתל אביב השנה, למתעניינים :
    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-3595319,00.html
    11:20 15 ספטמבר 2008

    השבמחק