יום ראשון, 3 באוגוסט 2008

פנטזיה אורבנית – כיכר המדינה – חלק ב'

לקריאת חלק א' של הפוסט

בפוסט זה אמשיך בתיאור היסטוריית התכנון של כיכר המדינה ואתמקד בשתי התוכניות האחרונות שנקבעו לכיכר, התוכנית משנת 2000 והתוכנית העדכנית שאושרה לפני כשבוע.

התוכנית השלישית – תוכנית 2500 – שנת 2000
באמצע שנות ה-70 החליטו הועדה המקומית והעומד בראשה, ראש העירייה דאז שלמה להט, כי מן הראוי לשנות את "תוכנית 600" כאשר החלופה המועדפת על ידם היתה, הותרת הכיכר כריאה ירוקה. ראש העיר צ'יץ למעשה החליט שהשטח הציבורי הפתוח שבמרכז הכיכר הינו חיוני לעיר ואין לבנות בו. בעלי-הזכויות במעגל הפנימי של הכיכר הגישו עתירה לבג"ץ כנגד ההפקעה הבלתי מתקבלת על הדעת לטענתם של שטח פרטי. לאחר דיונים בבית המשפט, בג"צ קיבל את עמדת בעלי הקרקע. בינואר 1984 הורתה הועדה המחוזית לוועדה המקומית להכין תוכנית חלופית למתחם הכיכר הפנימית. בעקבות הנחיית בג"ץ החלו האדריכל יעקב יער והמהנדס דני קיילר בתכנון תב"ע חדשה לכיכר. התב"ע כללה הקמת 3 מגדלי מגורים, כל אחד בגובה 25 קומות מעל קומת כניסה, ובהם סה"כ 387 יחידות דיור, קומה מסחרית בשטח של 10,800 מ"ר, מפלס תת קרקעי ושטחי ציבור בשטח של 6,000 מ"ר. השינוי המשמעותי והבעייתי ביותר בתוכנית היה הכוונה להרים את מפלס הכיכר בכתשעה מטרים מעל פני גובה הרחוב לצורך בניית המרכז המסחרי בגובה הרחוב. המשמעות של הפעולה הזו הינה למעשה הרס מוחלט של השטח הציבורי הפתוח והנפתו לגובה בלתי מתקבל על הדעת עבור שימוש יומיומי של הולכי רגל. כמו כן כללה התוכנית "איחוד וחלוקה מחדש" במעגל הפנימי ובניית מנהרה תת-קרקעית בהמשך רחוב ז'בוטינסקי שתחצה את הכיכר מתחת לכיכר הפנימית. התוכנית אושרה באוגוסט 2000 על ידי הוועדה המחוזית של משרד הפנים ונרשמה תחת השם "תוכנית 2500".

אישור "תוכנית 2500" יצר שתי חזיתות נגד העירייה ונגד משרד הפנים: בעלי הקרקעות בכיכר הפנימית טענו שקופחו לאור תוכנית הבנייה המקורית. "תוכנית 600" איפשרה להם לבנות בנייה מאסיבית יותר מהתוכנית החדשה ולכן מדובר בירידת ערך הנכס.

על אף כל זאת, לאחר אישורה של התב"ע החדשה החלו לפעול בעלי הכיכר כדי לקדם את הבנייה בשטח. התקיימה תחרות על תכנון העיצוב האדריכלי, אליו ניגשו 6 משרדי אדריכלים מן הארץ ומן העולם, כאשר התוכנית הנבחרת היתה של משרד האדריכלים יסקי מור סיוון.

בתמונה העליונה הפרוייקט הזוכה של משרד האדריכלים יסקי-מור-סיוון.
בתמונה התחתונה מספר הדמיות של פרוייקטים שלא זכו במקום הראשון של משרדים שונים.בכל ההדמיות ניתן לראות את השטח הפתוח מורם לגובה של כ-3 קומות.

במקביל טענו בעלי הדירות והעסקים המקיפים את הכיכר כי הבנייה בכיכר תביא לירידה משמעותית בערך נכסיהם. לטענת בעלי הנכסים המסחריים במעגל החיצוני, הקמת מרכז מסחרי מודרני בסמוך לחנויותיהם עלולה לפגוע בעסקיהם. בין היתר, טענו בעלי הדירות כי הקמת מגדלי המגורים הגבוהים בכיכר תגרום לירידה בערך של נכסיהם בגלל חסימת הנוף והגדלת הצפיפות באזור.

התוכנית הרביעית – תוכנית 2500 א' – שנת 2008

כיום, לאחר גישור בין העירייה לבעלי הקרקע ולמשרד האדריכלים, הוחלט על ביצוע מספר שינויים בתוכנית 2500 וניסוחה מחדש. תוצאות הגישור היו ביטול האזור המסחרי בקומת הקרקע והנמכת שטח הכיכר לגובה מפלס הרחוב. בתמורה לאובדן של 10,000 מ"ר של שטח מסחרי לטובת פארק פתוח, סוכם על הקמת שלושה מגדלים בני 40 קומות (153 מטרים) - במקום שלושה צמדי מגדלים של 24-28 קומות. בתאריך ה- 23 ליולי 2008 אושרה תוכנית 2500 א' בוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

גם תוכנית זו, כצפוי, זכתה לתגובות צוננות מבעלי הבתים שמסביב לכיכר. הוגשו כ- 18 התנגדויות שונות לתב"ע החדשה, כאשר רובן ככולן דיברו על פגיעה בערך הנכסים עקב אובדן נוף, הטלת צל של המגדלים על בנייני הסביבה, תקופת עבודות והקמה ממושכת שתפגע בבניינים הסובבים וטענות שונות הנוגעות לירידת ערך הנכסים שמסביב לכיכר. איש לא עצר ושאל את עצמו את השאלות החשובות ביותר הנוגעות לאיכות המרחב הציבורי: מה יקרה לכיכר עצמה? מה יקרה לשטח הפתוח האדיר הזה המכונה "כיכר המדינה"? מה יקרה לאפשרות של כל אחד ואחד מאיתנו לטייל במתחם הזה ולהנות ממנו?

כל שנותר לנו כעת הוא להמשיך ולנסות לשנות את רוע הגזרה באמצעים שברשותנו. החל מהפוסט הבא אביא כאן מספר הצעות חלופיות שהועלו על-ידי חברי קבוצת אורבניקה ופותחו על-ידי.

ננסה להראות כאן שאפשר עוד לחשוב על פתרונות יצירתיים יותר, איכותיים יותר ובעיקר כאלה שיתרמו למרחב ציבורי איכותי שהוא כל כך נדיר במקומותנו.

תגובה 1:

  1. בטרם נמחק הבלוג פורסמו לפוסט זה 4 תגובות:

    שמואליק גילור אמר/ה...
    כשבוחנים את תמונות ההדמיות של תוכנית 2500, לא ברור מדוע דווקא זו של יסקי זכתה, כאשר ניתן לראות שהיא מציעה הכי פחות שטח ירוק (באחרות נראה שהתכוונו שהשטח על גג המרכז המסחרי המוגבה יהיה ירוק יותר)
    בכל מקרה טוב שביטלו אותה ויותר טוב יעשו אם יבטלו גם את 2500א'
    התחושה היא שיש כאן מישהו שאלרגי לירוק בעיר הזאת.
    תושאר הריאה הירוקה בכיכר לאלתר!!!
    23:21 3 אוגוסט 2008

    gerson אמר/ה...
    שארית או ריאה ירוקה
    נכון להיום כיכר המדינה הוא שטח ריק, שאף יוצר אי-נעימות של שהיה בו בשעות האפלה, ורובו של היום מעט האנשים הדורכים עליו ופועלים בו.
    הוא אינו "גן", שמאפשר פעילות מוגנת ונאה, אינו בדיוק שטח ציבורי וודאי שבשל גודלו גם לא כיכר.
    אין בו כלל פונקציות ציבוריות כקיוסק, ואולי מעין אזור פתוח "HIDE PARK, או שווה ערך, שימשוך פעילות ציבורית.
    דווקא בתל אביב הזקוקה לשטחים, כאשר בפועל הים וחופיו, הרציפות של תוואי האילון שלא פותח ואזור הירקון שחלקו אכן משמש כגני יהושע וחלקו טרם טופל, לא כיכר המדינה במצבו הוא הנכון-יתכן והפיתוח בו חייב להיות אחר, לכלול שטחים "בנויים" לשימוש ציבורי ואולי מספר מגדלים אחר, אולי בינוי שאינו כל כך אחיד וגאומטרי הן בחלוקתו המרחבית והן במאפיניו הטופולוגים, גם אם גובהם יהיה רב יותר, כך שעדיין ישאר אזור הפתוח לציבור (ולא רק שטח פתוח)
    11:04 4 אוגוסט 2008

    אדר אופנהים אמר/ה...
    שמואליק - באופן תמוה, מי שיזם את תחרות האדריכלים כמו גם מי שבחר בתוכניתו של יסקי היו בעלי הקרקע במרכז הכיכר ולא גורמי התכנון בעיריה, ככה שהשארת שטח ירוק פתוח היה כנראה הדבר האחרון שעניין אותם.
    גרשון - אני מסכים עם כל מילה שלך. הכיכר במצבה הנוכחי אינה משרתת את אינטרס המרחב הציבורי ואינה אזור נעים לשהיה בחלק משעות היום. בפוסט הבא שלי אתן את אחת ההצעות (מתוך 3) של קבוצת אורבניקה לפיתוח אחר של הכיכר, שלפי דעתנו יתרום מאוד לנעימות ולנוחות של המרחב הציבורי החשוב הזה.
    12:21 4 אוגוסט 2008

    יהונתן הימן אמר/ה...
    כיכר המדינה היא מקום "מוזנח" בלב העיר תל-אביב. הסיבות להזנחה כוללות בעיקר קושי ביישום והוצאה לפועל של התכניות השונות שבוצעו במרחב זה.
    אין ספק כי במצבה הנוכחי, הכיכר היא "הפסד" עירוני. פיתוח של הכיכר יעשה עימה טוב, בין אם מדובר במגדלים, פיתוח מרקמי או פיתוח כשטח ציבורי פתוח ואיכותי.
    אורבניקה רוצה להעלות למודעות את החשיבות שיש לפיתוח הכיכר ולתרומה העירונית הפוטנציאלית שלה. על-כן ניזום פרויקט "פנטזיה אורבנית" שמציע הסתכלות מחודשת על מרחבים בסביבה העירונית.
    לדעתי, אין "פיתוח נכון", יש פיתוח "נכון לעכשיו". ללא ספק תרומת הציבור בהכרעה בין חלופות תכנון היא חיונית.
    רוצים להשפיע? רוצים לתרום? יש לכם רעיון למקום שדורש התבוננות תכנונית חדשה? יכולים לעזור? צרו קשר עם אורבניקה
    07:35 5 אוגוסט 2008

    השבמחק