יום שני, 8 בדצמבר 2008

מעשיות "אורבניקה - התעוררות עירונית" בשנה החולפת - אורבניקה חוגגת שנה

לפני מספר ימים התכנסו חברי "אורבניקה - התעוררות עירונית" לציין שנה להיווסדות התנועה. המעמד היה מרגש ואנו מעוניינים לחלוק את עשיית השנה החולפת עם קהל הקוראים. אז למי שלא יתמיד בקריאת הפוסט עד סופו, אתחיל עם הדבר החשוב ביותר - אמירת תודה ענקית לגרעין הפעילים המסור והמדהים, שבחר להצטרף לעשייה, להשקיע מזמנו ולקדם סוגיות שונות. בהזדמנות זו מועברת הערכתנו לכל מי שהתעניין, הגיב לפוסטים ויצר קשר בדרך זו או אחרת.
ועכשיו לסקירה רוחבית של העשייה בשנה החולפת:
בתחילת דרכנו מצאנו לנכון להכין מצגת שתעביר באופן ממצה ומעמיק את גישתנו למתרחש במרחב העירוני, בו אנו חיים ופועלים. המצגת מתמקדת על אלמנטים והיבטים שונים הקשורים לרחוב התל אביבי ושמחנו על ההזדמנות להציגה בסלון מזל. תודה לסלון על ההזמנה והאירוח.
קמפיינים ופרוקייטים:
כיכר המדינה - לאור הכוונה לבנות שלושה מגדלים בלב הכיכר, פצחה אורבניקה בקמפיין כנגד רוע הגזרה. הכנו פלריים, אותם חילקנו לתושבי אזור הכיכר וקראנו להם להראות נוכחות בישיבת המועצה בנושא, שנדחתה למועד לא ידוע. המשכנו ביצירת עצומה אינטרנטית ונמשיך במאמצים ליצור חזית מאבק כנגד הבנייה, כרסום בשטחים ירוקים ופתוחים, מדיניות הקמת מגדלים ללא התחשבות במרקם הבנוי והאנושי וקריאה לתכנון מושכל, מתחשב, שמשלב את הציבור בכל שלביו, ארוך טווח ומקיים.
פנטזיה אורבנית - אחד מעקרונות היסוד שלנו הוא פיתוח נושא שיתוף הציבור. מתוך עיקרון זה נולד הרעיון של פרויקט זה, על פיו נתמקד באזורים עירוניים שונים וננסה לדמיין אותם אחרת. לא מתוך גישה מתנשאת, אלא תוך עידוד הציבור לקחת חלק בתכנון המקום וקידום דיון ביקורתי, פתוח ודמוקרטי בנושא. הדחיפות למנוע את המגדלים בכיכר המדינה הניעה אותנו לבחור את הכיכר כמוקד התרחשות ראשון של הפרויקט. הצענו 3 אלטרנטיבות לבנייה בכיכר, שונות מהותית אחת מהאחרת, אך חולקות מכנה משותף: יש להשאיר את הכיכר ציבורית, בין אם השארתה כמרחב פתוח או בעלת פונקציות ציבוריות למיניהן. עשינו מידול ממוחשב של האלטרנטיבות. אנו בעיצומו של תהליך לגיוס משרדי אדריכלים, סטונדנטים לעיצוב וארכיטקטורה וכל מי שמעוניין לגלות יצירתיות ולתרום, להצטרף לפרויקט, שבסופו נקיים תערוכה, שתציג לראשונה את התהליך התכנוני של הכיכר ואת ההצעות השונות לפיתוחה.
סיירת 106 - מטרת הפרויקט היא לעודד את תושבי העיר לקחת חלק פעיל בשיפור המרחב. כל שצריך הוא לזהות מטרד ולדווח למוקד 106 ולראות כיצד הדבר מטופל. עד כה הוגשו במסגרת הפרויקט כ 30 תלונות וישנם 20 דיווחים לגבי אופן הטיפול.
גינת קהילה בנווה עופר - מטרת הפרויקט היא לפתח מרחבים פתוחים שאינם מנוצלים ומוזנחים. לאור החשיבות הרבה בפיתוח מרחבים כאלו בעיר צפופה וסואנת כמו תל אביב, ביקשנו, באמצעות הפרויקט, להתחיל מגמה כזו ברחבי העיר. איתרנו חלקה השייכת לבניין בשכונת נוה עופר. העבודות החלו, אך לצערנו נאלצנו להפסיק את הפרויקט במרחב הספציפי הזה עקב סיבות שונות. בכל אופן, במסגרת הפעילות, יצרנו קשר עם "עץ בעיר" לקבלת ייעוץ לגינה אקולוגית. באופן סימבולי, זמן קצר לאחר ביטול הפרויקט נפלה לידינו הזדמנות פז לנסות להקים גינת גג ובכך להמשיך את היוזמה, אך במיקום אחר.
גינת גג בגמנסיה הרצליה - המחסור בשטחים פתוחים לנפש בתל אביב יפו הינה בעייה מוכרת וכאובה שלא נראה לה פיתרון בטווח הנראה לעין. מזג האויר הנוח והקיצי בעיר מעודד יציאה מהבית, אך כיום אין מספיק אפשרויות לכך וקיימת מצוקה. גינות גג יכולות להוות פיתרון אידיאלי שכן הן מרחבים פתוחים לא מנוצלים ולמרחבים כאלו משתוקקים תושבי העיר. הפרויקט נמצא בשלביו הראשוניים, תוכנית מפורטת מוכנת בימים אלו ממש.
מיפוי גינות קהילה - מופו עד כה כ- 48 גינות קהילה ברחבי הארץ בגוגל מפות.
הצטרפות למאבקים:
מאבק להקמת פארק בקריית ספר - במהלך השנה האחרונה תמכה אורבניקה במאבק תושבי קריית ספר להקמת פארק בשטח פתוח, שכרגע אין וודאות לגבי עתידו ככזה. השתדלנו להגיע לפיקניקים השבועיים שהתקיימו עד לא מזמן בימי שלישי בערב. כיום האירוע השבועי מתקיים בימי שישי.
מאבק כנגד בניית מגדל במתחם אסותא - אורבניקה הצטרפה לקואליציה של ארגונים כנגד הקמת מגדל נוסף שלא מתחשב בסביבתו בצפון הישן, מתחם אסותא. הקמנו דוכן בהפנינג שאורגן על ידי ועד פעולה של הצפון הישן והכנו נייר עמדה בנושא.
כללי:
מתנועה לא מוכרת התחלנו להיצרב בתודעה הציבורית. יצרנו קשרים עם ארגונים ותנועות. עיתונאים נחשפו לעבודתנו וקיבלנו חשיפה תקשורתית במספר כתבות לא מבוטל הן בעיתונות המודפסת והן באינטרנט (וגם ראיון רדיו אחד).
הקמנו בלוג המתעדכן באופן שוטף, בו אנו מפרסמים פוסטים ומאמרי דעה, מעדכנים על פעילויות, אירועים וכנסים הקשורים בתכנון וסביבה. הצלחנו לגבש קהל קוראים קבוע ואנו שוב מודים על ההתעניינות ועל התגובות. מספר הקוראים בעלייה מתמדת.
פתחנו קבוצה בפייסבוק. כולם מוזמנים להצטרף.
הייתה שנה עניפה, מאלפת, מלאת פעילויות מרתקות וחשובות. אנו משנסים מותניים להמשך עשייה ומצפים לשנה פוריה ופרודוקטיבית.

3 תגובות:

  1. סיכום יפה, יוזמה יפה - יישר כוח!

    השבמחק
  2. בהזדמנות זו אני רוצה גם להגיד שוב תודה לכל האורבנים הצעירים חסרי המנוח - על כל הפעילות, היוזמות, ההתלהבות, הרצון הטוב והאנרגיות הטובות במפגשים הפוריים שלנו ומחוצה להם.
    אכן - יישר כוח לנו !!

    השבמחק
  3. כל הכבוד לכם !!
    התקדמתם בצורה מדהימה ואתם עושים דברים חשובים וראויים.

    לשנת 2009 אני מציע לכם להיפטר משרון שסתם מפריע... סתאאאאאם...

    בהצלחה !
    אלון

    השבמחק