יום שני, 18 במאי 2009

סקירת אירועי "פנטזיה אורבאנית", חלק ב : הפאנל

(נכתב על ידי שרון בן-דליה, הגר ספירו ויהונתן הימן)
הפאנל בנושא כיכר המדינה נערך ביום פתיחת התערוכה, במסגרת אירועי "בתים מבפנים". מטרתו של הפאנל הייתה לשמוע מגוון דעות מאנשי מקצוע ואקדמיה, במטרה לחשוף את הציבור להיבטים שונים ומגוונים הקשורים לנושא של מרחב ציבורי עירוני פתוח. קיום הפאנל נראה לנו חלק טבעי בתערוכה, שכן הוא משתלב עם מטרות הליבה של הפרויקט - העלאת מודעות ציבורית לנושא של מרחבים פתוחים, ופיתוח דיון ציבורי - אשר יהיה תהליך מתמשך של זרימת ידע ודעות הן בין תושבי העיר לבין עצמם, והן בין התושבים למקבלי ההחלטות.
בתחילת האירוע לקחנו את הקהל לסיור קצר (באמצעות המצגת להלן) בכמה מן הכיכרות בעולם. הסיור הזה היה מנקודת המבט של עמותת אורבניקה, ומטרתו הייתה להמחיש עד כמה הכיכר היא עתיקה כמו העיר, ועד כמה היא חשובה בכל היבט – היא חשובה לנו כפרטים, היא חשובה לנו כחברה, והיא חשובה לעיר. דנו גם בשינויים החברתיים והטכנולוגיים של המאה העשרים וביקשנו לשים את הדעת על כך שעל אף שאנחנו בעידן האינטרנט והסלולר – הצרכים שלנו כבני אדם וכחברה לא השתנו, והכיכר היא עדיין הלב של העיר.


אחרי המצגת החל הפאנל. כל אחד מהמשתתפים המכובדים נשאל שאלה וענה עליה למשך כמה דקות. להלן סקירה קצרה של קשת העמדות והדעות שהציגו חברי הפאנל. יש לציין כי בסקירה סיכמנו את תמצית הדברים שאמר כל משתתף.

פרופ' יצחק שנל – מרצה בחוג לגיאוגרפיה, אוניברסיטת תל אביב.
מה תפקידה של כיכר במרחב עירוני?
חשוב לחזק מרחבים פתוחים בעיר. אני הייתי מציע ליצור שילוב של שטח ירוק עם סוג של מונומנט גבוה שיזהה את המקום. הייתי מתייחס לשם של הכיכר, "כיכר המדינה". להשקפתי, בעידן פוסט מודרניסטי זה, בו אנו בקלות מאבדים את זהותנו, חשוב דווקא לחזק את הזהות הקולקטיבית באמצעות אומנות בעיר, והכיכר היא מקום מצוין לכך. יש לשים לב שלא לצמצם שטחים ירוקים בעיר, חשוב שיהיו בכל מקום בעיר וחשוב לשמר אותם או להוסיף.

יואב גולדרינג – חבר במועצת תל אביב – יפו מטעם סיעת עיר לכולנו
מה הכלים של פוליטיקאים ונבחרי ציבור להתמודד עם סוגיות של פיתוח המרחב העירוני?
חשוב לשמור על ישיבות מועצה פתוחות לציבור, כי השקיפות בנושאי תכנון חשובה. ישיבות ועדת המשנה לתכנון ובניה מתקיימות בשעות הבוקר ולכן פחות נגישות לציבור, ולעיתים ישיבות מועצה בנושאים כאלו סגורות לציבור או שצריך להחליט בסוגיות יחסית איזוטריות. צריך לקחת בחשבון את העובדה שנבחרי ציבור מרגישים יותר מחויבים כאשר הציבור נוכח. יש התנהגות שונה בישיבות פתוחות וסגורות. אחרי שנבחרי ציבור מנסים להיות הרובין-הוד של הציבור, רבים מהם מתקשים להילחם על האג'נדה שלהם בועדות המקומיות, כיוון שהם מנסים להיות בסדר עם המנגנונים של הפקידות העירונית, ואז הם לוקחים בחשבון יותר שיקולים של קלות ביצוע, ופחות את הציבור.
יואב לרמן – דוקטורנט בחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב וכותב הבלוג "עוד בלוג תל אביבי"
איך הבנייה בכיכר תשפיע על היותה מרחב ציבורי מתפקד?
הכיכר מאוד גדולה וצריך לפתח אותה, אבל לא על ידי בניית מגדלים. התוכנית שאושרה לגמרי תחסל את הכיכר כמרחב ציבורי. כיום יש שטח גדול שיחסית לא נעשה בו שימוש, אין נגישות טובה לכיכר. הבעיה של הכיכר היום היא הגודל שלה שאינו פרופורציונאלי למבנים סביב. עשו ניסוי וכנסו לכיכר מאחד הכניסות, וראו איך לא תתקשו למצוא את ההמשך של אותו הציר ממנו הגעתם.
גיא נרדי – רכז תחום התכנון בחברה להגנת הטבע
אילו ערכים וצרכים ממלאת הכיכר כיום והאם הם ימשיכו להתקיים גם לאחר בניית המגדלים בה?
הכיכר כמו שהיא היום כלל לא מתפקדת ככיכר. אפשר לבנות מגדלים ועדיין לשמור על מספיק שטח ציבורי. לא רואה בעייתיות בבניית המגדלים ולא חושב שיש מחסור בשטחים ציבוריים פתוחים באזור צפון העיר, ולכן אין הכרח לשמור על הכיכר כשטח ירוק. (אולם, יש לציין שההצעה לפארק בכיכר הייתה רק הצעה אחת מבין פנטזיות רבו שהוצגו בתערוכה, פנטזיות שמציעות כיכר בנויה ולא כיכר ירוקה, ומשום כך הדיון על "ירוק" או "לא ירוק" אינו רלבנטי).

ניר מועלם – עו"ד מתמחה בתחום התכנון והבניה
האם לאחר אישור תוכנית ניתן לשנות שימושי קרקע ומהם הכלים המשפטיים לעשות זאת?
יש אופציות של פיצויים או זכויות ניוד, אך מדובר בפרוצדורה ארוכה ומסובכת, וכזו אשר עולה כסף רב למשלמי המסים. נושא כיכר המדינה הוא סבוך מתחילתו, וכיום הוא סבוך עוד יותר. יש גם נטייה לתבוע על פי סעיף שמתייחס להורדת ערך הקרקע.
ניקי דוידוב – אדריכל ומרצה בטכניון
האם יש צורך לפתח את הכיכר לאור תהליכי העירוניות שהתרחשו סביבה?
סביב הכיכר התפתחה במהלך השנים סוג של עירוניות מסוימת ולכן דווקא השארת הכיכר לא מבונה היא מוצדקת. היא משרתת כיום את האוכלוסייה ולא צריך לבנות בה. מי שטוען שהכיכר לא בשימוש כדאי שישאל מדוע היא אינה בשימוש ולא יקבל זאת כמובן מאליו. נראה לי שלתל אביב יש בדי-אן-איי טבע כזה לדחות פרויקטים מתוכננים. יש המון תכניות, אך אנו יודעים להשמיץ את כולן. אף פרויקט מתכונן לא הצליח לחולל עירוניות , ודווקא כיכר המדינה לטעמי הצליחה בהחלט לחולל עירוניות מאוד פוריה ושוקקת, והיא מהווה חלל שיש בו פעילות רב גונית. חבל שמקום שהוא טוב עכשיו ייהרס. המהות של כיכר ציבורית היא שטח ציבורי, והציבור הוא שמעצב את מה שקורה שם. לעניין ה"ירוק או לא ירוק" – כיכר היא לא שצ"פ !! לכן הדיון על שטחים ירוקים הוא מעט מיותר.
ערן טאוויל – אדריכל, כותב הבלוג "ערסיטקטורה"
האם יש צורך בכיכר בגודל כזה?
לא ניתן לנתק את השאלה מהתכלית של הכיכר ומסביבתה. לתחושתי, הפרופורציות של הכיכר בעייתיות, היחס בין הגודל של הכיכר לעומת הממדים של הבניה המקיפה אותה יוצרים תחושה משונה, ולא תחושה של אינטימיות ושל חלל עירוני. מעניין לראות שכיכר רבין, שיש לה פרופורציות טובות, היא כן מוצלחת. כיכר המדינה לא נמצאת בתודעה העירונית. ההצעה שלי היא להגביה את הבניה מסביב לכיכר, כדי לעבוד בדיוק על החסרון הזה. (לקריאה מרתקת נוספת על עמדתו של ערן טאוויל על כיכר המדינה ניתן לקרוא בבלוג שלו .

********************************************************
לאחר סבב התשובות נפתח הדיון לשאלות מהקהל. ניכר שהנושא אכן מורכב וישנן דעות שונות לכאן ולכאן. מבין המשתתפים האקטיביים בקהל היו גם בעלי הקרקע. לבסוף, קינחנו בסרטון שהכנו, הסוקר בשתיים וחצי דקות את העבודות המוצגות בתערוכה ואת ההצעות השונות שעלו במהלך השנים לפיתוח הכיכר. ניתן לראות את הסרטון ביו-טיוב, או פשוט לצפות כאן :



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה