יום שלישי, 7 באוקטובר 2008

מפגש לימודי 1 - קצת על אקולוגיה ותכנון גינה

היום (ה- 7.10.08) התקיימה פגישת הלימוד הראשונה עם מדריך הגינון עודד משולם. "אורבניקה - התעוררות עירונית" הגיעה לעודד דרך עץ בעיר מקום אשר מאפשר ללמוד כיצד ניתן לקיים חיים אקולוגיים יותר בערים (ולא לשכוח שדווקא טביעת הרגל האקולוגית דווקא קטנה יותר בערים מאשר ב"לב הטבע").


בפגישה השתתפו דיירי אקי"ם משתי הדירות שבבניין, תושבים ומתעניינים וגם מספר חברי אורבניקה - סה"כ כ- 15 איש. בנוסף, הצטרף לפגישה נתן שמתפקד כועד הבית של הבניין הסמוך בארבר 29. הוחלט כי יש ליצור קשר עם הדיירים בבניין כולו ובניינים הסמוכים ולערב אותם בפרויקט. כמו-כן, נוצר קשר עם ג'קי אשר מטפח באופן התנדבותי את הגינה של הבנין בארבר 33.

כשהגענו לגינה, נוכחנו לדעת כי שינויים רבים חלו בה. ועד הבית של הבנין הזמין גנן בכדי לנקות את הגינה ולגזום אותה. בין השאר חלק מהדברים שאספנו נעלמו, ערימת הקומפוסט נזרקה וכך מצאנו את עצמנו בנקודת ההתחלה או אפילו לפניה.

שיחה על אקולוגיה עירונית בגינה הקהילתית
עודד שוחח עימנו על אקולוגיה והחשיבות בהתייחסות לכל גורם בגינה כאל חלק ממנה. כל ענף, עלה וגבעול, כל פרפר, נמלה וציפור, כל גזע עץ מרקיב, שלשול ו"פסולת אורגנית". עודד הסביר כי ה"ניקיון" שנעשה היה בעצם זריקה של חומר גלם רב שהיה ניתן להשתמש בו בתור חומר יבש בערימת הקומפוסט וכך "להשיב" אותו לאדמה - אותו ואת החומרים המזינים שבו.

זריעת זרעים לעתיד טוב יותר
עודד הציג לנו חמניה שצמחה בגינתו ויצר אצלנו מוטיבציה לגדל חמניות, פטרוזיליה ושאר ירקות גם בגינתנו. כחלק מהפעילות, כל אחד קיבל זרע ושתל אותו בעציץ כתרגיל לקראת העבודה בגינה והדאגה לה. כך, נזרעו הזרעים הראשונים של הגינה שלנו. סוף סוף, אחרי תחילת השנה החדשה ותום שנת השמיטה אפשר להתחיל במלאכה!

קודם חושבים - אח"כ עושים
אח"כ נערך סיעור מוחות לגבי תכנון הגינה. חשבנו מה יהיה בגינה - ערוגות (ספירלה ואחרות), בול עץ, מנבטה, מאגר מים, ערימת קומפוסט, מחסן כלי עבודה... ועוד... ירקות, צמחי תבלין, פרפרים ובעלי חיים, פסלים שונים, פינת ישיבה, ערסל... כל אחד התחיל בתהליך החשיבה והדמיון שלו. בגינה שלנו, הכל אפשרי!

לקראת הפגישה הבאה, חולקו גם משימות:
  1. בנייה מחדש של ערימת הקומפוסט - בחרנו עבורה מיקום חדש במקום שלא יפריע (לא מול חלונות התושבים, באיזור מוצל יחסית ובפינת הגינה)
  2. בדיקת תאורה בגינה - בחינה של תאורת הגינה במשך מספר ימים בכדי להבין היכן יש יותר אור ושמש והיכן פחות, מה יתאים עבור צמחים אוהבי אור כגון ירקות ותבלינים ומה יתאים עבור צמחים עדינים יותר.
  3. מציאת מקום לאכסון הכלים - הגענו למסקנה כי לא ניתן להשאיר את הכלים בחוץ וכי יש למצוא להם מקום מסודר אשר מצד אחד יהיה זמין עבור מי שרוצה לעבוד ומצד שני יאפשר לשמור מפני "העלמותם".
כדאי אולי לספר
חלק מהפרויקט כולל מפגשי הדרכה שבועיים, מעיין חוג גינון, ביחד עם תושבי הדירות של אקי"ם. במקביל, נשארו לנו עוד כ- 4 פגישות לימוד והדרכה.

אנו מזמינים את כל המעוניינים - לקחת חלק במפגשים הבאים וללמוד כמה פשוט להקים גינה אורגנית (ואולי גם קהילתית) בסמוך לבית שלך.

אם מתחשק לכם להצטרף לפרויקט, צרו קשר עם יהונתן 0523-298432 או בדוא"ל jonathan@urbanica.org.il

2 תגובות: