יום שלישי, 9 בפברואר 2010

פרק 1: שיתוף הפעולה בין אורבניקה ל"חזית להורדת כיכר דיזנגוף לעם" יצא אל הדרך בקול תרועה רמה: מפגש סיעור מוחות עם הציבור


לפני כחודשיים החלו מגעים בין אורבניקה לבין מייסדי החזית להורדת כיכר דיזנגוף. שיחות על אופי המאבק ומטרותיו הובילו להסכם על שיתוף פעולה בין הארגונים. הוחלט שמעבר להצטרפות אורבניקה למאבק, היא למעשה תוביל את נושא שיתוף הציבור באופן פיתוח הכיכר. לאור ניסיונה של אורבניקה בהובלת תהליך דומה בפרוייקט כיכר המדינה במסגרת "פנטזיה אורבנית" משנה שעברה, הוחלט על פורמט דומה שיהיה מיושם במסגרת המאבק להורדת הכיכר.
ראשית ולפני שאגש למהות תהליך שיתוף הציבור ואופן שיתוף הפעולה, יש להסביר את מטרותיו של המאבק ואת הסיבות להצטרפותה של אורבניקה. החזית קמה על מנת לגרום לשינוי תודעתי בקרב הציבור בתל אביב וכתוצאה מכך השפעה על מקבלי ההחלטות לצורך להוריד את הכיכר ללא חניון מתחתיה. לאור העובדה ששטחים פתוחים עירוניים רבים בתל אביב אינם בהכרח משמשים ככאלו ולאור העובדה שמיקומה של הכיכר הוא כה מרכזי, עולה חשיבות טריוויאלית ביצירת מרחב ציבורי שוקק, אטרקטיבי ונעים. כיום הכיכר מוגבהת ואינה משמשת ככיכר אלא יותר כגשר וכמקום מעבר ולא מקום לשהייה ממושכת ולפעילות מגוונת. בנוסף, היותה מוגבהת והשיפוע היחסית חד להגיע אליה אינה מתחשבת בקבוצות אוכלוסייה רבות כגון הנכים והמוגבלים, הקשישים, רוכבי אופניים, אנשים עייפים ואפילו הורים עם עגלת ילדים וכדומה. נוצר מצב עגום בו הכיכר נטושה מרבית שעות היום ואינה מהווה מרחב למפגש ושהות ואינה מרחב ציבורי מתפקד. הורדת הכיכר, מאידך, בתכנון נכון עם הסביבה הקיימת ובהתחשבות בנושא התחבורה ועידוד ההליכה ברגל ותכנון מוטה אנשים, יכולה ליצור מרחב בטוח, נעים ונגיש. מכיוון שאורבניקה חרתה על דגלה לקדם את נושא המרחבים הפתוחים הציבוריים בערים , להנגיש אותם ולעודד שימוש בהם, כמו גם פיתוח עירוני המעודד מפגש אנושי, פעילות חברתית ותכנון מוטה חברה ולא תחבורה, הצטרפה העמותה לתמוך.
קצת על ההיסטוריה של הכיכר ניתן לקרוא פה ועל חזית המאבק פה.
בשיחת ההכרות, הציעה, כאמור, אורבניקה את עזרתה בקיום תהליך דומה לזה שהתקיים בכיכר המדינה, בו הציבור הוזמן להציע הצעות שונות לפיתוח הכיכר וחברי המאבק יעלו הצעות משלהם, אשר כולן יוצגו באופן מרוכז בתערוכה. עם זאת, ישנו הבדל אחד שפוער תהום גדולה בין הפרוייקט המקורי של אורבניקה לזה הנוכחי: בעוד זה המקורי נקרא "פנזטזיה אורבנית", הנוכחי מציע להיות פנטזיונרי פחות (או ישים יותר) ולהציע למשתתפי התערוכה שני עקרונות מנחים לפיתוח: הורדת הכיכר למפלס הקרקע וסביבתיות. וכך אירגנו מפגש סיעור מוחות, אליו הוזמנו תושבי העיר. המפגש הינו שלב ראשון בדרך לגיבוש מודלים תכנוניים לכיכר דיזנגוף. מטרתו העיקרית היא לנקוט בהתבוננות ביקורתית על מצב הכיכר כיום שתהווה נקודת מוצא להעלאת רעיונות ואלטרנטיבות לפיתוחה. המפגש התקיים ב- 25.1.09 במרכז השל בתל אביב. למפגש הגיעו כ- 20 משתתפים והוא הורכב מארבעה חלקים: בחלק הראשון ניתנו דברי הסבר על המאבק מפי יוזם המאבק, מור גלבוע. לאחר מכן קיימו נציגי אורבניקה, הגר ספירו ושרון בן-דליה סדנת סיעור מוחות שהחלה עם סדנת SWOT. המשתתפים התבקשו לציין את נקודות החולשה (כגון "אין הצללה", "אין קשר עין בתוך הכיכר ובין הכיכר לרחוב") והחוזק (כגון "מעבר הולכי רגל בלי לחצות כביש") של הכיכר במצבה הנוכחי. כמו כן, התבקשו לחשוב על איומים (כגון "התגברות עומסי תנועה") ועל הזדמנויות (כגון "הכיכר נמצאת על סדר היום הציבורי") הקשורים בכיכר. החלק השלישי כלל הגדרת קריטריונים לפיתוח ואלו אלמנטים צריכים להיות כלולים בכל אחד מהקריטריונים. השלב הרביעי היה שלב הסיכום, בו כל משתתף התבקש למלא את העדפותיו האישיות לגבי אופן הפיתוח. הדפים וההצעות שהועלו במהלך הסדנה נלקחו על ידי מארגני הערב, אשר נפגשו מאוחר יותר לבצע אינטגרציה בין כל התשובות ולזהות את האלמנטים החשובים ביותר שנבחרו על ידי המשתתפים. הקריטריונים להגדרת הכיכר הם: תחבורה, סביבה, חברה, עיצוב, שימושים, דימוי.
מהאלמנטים השונים יצר צוות המארגנים שלוש הצעות קונספטואליות לפיתוח הכיכר, אשר ימודלו בתוכנת מחשב ויוצגו בעוד מספר שבועות לציבור. עם הצגתן לציבור, נחשוף גם אנחנו מהן ההצעות וכמובן נשתתף בהפצת הקריאה לקחת חלק בתערוכה. בהמשך אנו מקווים לערוך מפגש ציבורי נוסף להצגת התוכניות ולקבלת פידבקים, כך שתיווצר תוכנית מנצחת שתוגש לגורמים שונים בעירייה.
בסוף המפגש חגגו ה"חזית להורדת כיכר דיזנגוף לעם" וחברי עמותת "אורבניקה" מסיבת יום הולדת לכיכר לציון 72 שנה לחנוכתה בתאריך 26.1.38 . 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה