יום שני, 26 באוקטובר 2009

פנטזיה אורבנית - דרך השלום

מי אמר מגדלים ולא קיבל?
הבניה לגובה בתל אביב מעוררות בשנים האחרונות מחלוקות רבות - בין המצדדים לבין המתנגדים. נדמה כי בנושא זה יש שתי מחנות: העירייה - בעד, התושבים - נגד. העירייה מקדמת אינספור תכניות לבניה לגובה, ואילו התושבים מגישים אינספור התנגדויות. הפוזיציה הזו של בעד ונגד לא עושה ממש טוב - כי מצד אחד יש צורך בהסדרה "אחת ולתמיד" של מדיניות בניה לגובה , ומצד שני מתקבל כבר הרושם שלא ממש משנה איפה תרצה העירייה לקדם תכנית בניה לגובה - תושבים יתנגדו.
הבעיה מבחינת התושבים היא שאף אחד לא רוצה מגדל ליד הבית שלו, וקשה לרתום את התושבים לנקודת מבט של העיר (ולא השכונה). והבעיה מן הצד של העירייה היא חוסר האמון שהיא מייצרת אצל התושבים, כאשר היא ממשיכה לקדם תכניות בניה לגובה במרכז העיר ולאורך חוף הים.
נותר לקוות שמדיניות הבניה לגובה - שעיריית תל אביב מגבשת על בסיס תהליך ציבור - תשכיל להתחשב במרקמים המיוחדים של העיר. במקום לעייף את התושבים במאבקים על מקומות במרכז העיר, יש עדיין מגרשים שלדעתי תושבים רבים דווקא ישמחו לראות בהם מגדלים. ההתנגדות למגדלים היא לא גורפת.
הנה למשל פנטזיה אורבנית בדרך השלום. מגדלי התאומים עומדים כיום בדד במגרש, שלמיטב ידיעתי טרם בונים בו כי הקרקע מזוהמת, וצריך להמתין כמה שנים. הפנטזיה האורבנית שלי : קחו את מגדלי התאומים, הכפילו, שלשלו ורבעו . זה אזור שנכון לעבות אותו במגורים, ונכון לבנות לגובה.

2 תגובות:

  1. לא פנטזיה בכלל. אזור נחלת יצחק התעורר. מגדלי תל-אביב 3 ו-4 (התאומים החסרים בסריה שבתמונה) קיבלו אישור בניה לפני חודש והם בדרך לבנייה. בנוסף, ממש צמוד למתחם נבנה היטב מגדל צמרת דנקנר שיתנוסס לגובה 28 קומות. וכמובן שישנו גם מגדל אלקו (45 קומות) וצמד מגדלי סנטרל פארק (30 קומות כל אחד) שנבנים לא הרחק מהנחלה.

    השבמחק
  2. רק שלא לדבר על זיהום הקרקע שנמצא באיזור והתפרסם בימים האחרונים בעיתונות -
    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=457057&contrassID=2&subContrassID=2&sbSubContrassID=0

    קישור לסקר - http://www.knesset.gov.il/MMM/data/docs/m00590.rtf
    וגם קישור לדו"ח סיכום פעילות ופירוט ממצאים על זיהומי קרקע במחוז ת"א של המשרד להגנ"ס -
    http://www.sviva.gov.il/Enviroment/Static/Binaries/ModulKvatzim/p0487_1.pdf

    קרקעות מזוהמות בטח לא יתרמו לתדמית של המגדלים ומצד שני, אולי רק בזכות אחוזי הבנייה הגבוהים יחסית ניתן יהיה לטפל בקרקעות הללו.

    מה שחשוב במסגרת המדיניות העירונית וכן במסגרת תהליך שיתוף הציבור בהכנת תכנית המתאר העירונית שאתה מתייחס אליה, הוא שחייבת להיות אמירה משמעית לגבי אזורים ספציפיים בעיר, הקריטריונים והמגבלות של הבנייה מסוג זה. אמנם זהו נושא שנוי במחלוקת אך מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות - חייבים לקבוע אותה ולהתייחס לשאלות המהותיות הללו.

    השבמחק