יום ראשון, 6 ביולי 2008

תוכנית מתאר והמאמצים להצלת שטח פתוח בקריית ספר (פורסם ע"י הגר ספירו)

אחרי ההתאוששות מאירועי הלילה הלבן, שהתקיים ביום חמישי האחרון ובפתח שבוע חדש, פוסט זה יוקדש לשני אירועים נוספים שהתקיימו במהלך השבוע החולף. ביום שישי הגיעו כ- 50 תושבים לתמיכה ביוזמה מבורכת של תושבי האזור בנוגע להשארת השטח הפתוח בקריית ספר ככזה. הובאו שתילים שנשתלו על תלולית חול, שלמעשה מתחמת את רוב השטח. אורבניקה מביאה מספר תמונות מהאירוע ומבטיחה לעדכן בנוגע להמשך פעילות. הפעילות התארגנה על רקע חשש מכוונות לבינוי האזור כולו על אף מצוקת שטחים פתוחים לרווחת התושבים.


ב- 30.6.08 התקיים מפגש פתוח לתושבי יפו במסגרת תהליך שיתוף הציבור בתוכנית המתאר. החלק הראשון הוקדש למידע המתייחס בעיקר למהות תוכנית המתאר ולעקרונות תהליך שיתוף הציבור. אלו סוגיות, עליהן כתבתי פוסט נפרד
ועל כן אתייחס לסוגיות העיקריות המטרידות את תושבי יפו, אשר עלו במהלך הדיון:
- אין התייחסות ליפו כעיר מעורבת.
- אין חיבור בין תושבי יפו לים.
- יש לפתח תיירות לטובת התושבים ולא על חשבונם.
- בעיות פשע וסמים.
- אין מוסדות לתרבות ערבית.
- לשמות הרחובות אין קשר למורשת הערבית של המקום.
- הריסת בתים היסטוריים לעשיית עסקאות נדל"ן.
- כביש שלבים תוחם את יפו ולמעשה מחריף את הנתק בין ת"א ליפו.
- די לשכונות המסוגרות.
- מרחק קטן מחזית הבתים לכבישים.
- תחבורה ציבורית לא משרתת כיאות את כל רחובות יפו.
יש לציין שהערות רבות נגעו למצוקות קיימות ולרצון להביא לפתרון מיידי. המסר של התושבים היה שיש בעיות אקוטיות כיום, שמחייבות התייחסות עוד היום ולא ב- 2025. עלה חשש שיפו מאבדת את צביונה. הבינוי האינטנסיבי הורס את המרקם הקיים, הן החברתי והן הפיזי. בנוסף נאמר שלחזון שמוצג על יד צוות התכנון אין אחיזה במציאות ולא ברור איך מתכוונים ליישמו.
בנקודה זו אני מוצאת לנכון לצטט את תוכנית המתאר: "התוכנית תציע כלים לקידום תל אביב-יפו כעיר אטרקטיבית למגורים, המאופיינת בשוויון הזדמנויות ופלורליזם. התוכנית תשמור על מגוון שכונות המגורים". במידה וקצב הבנייה ימשיך כפי שהוא היום, יפו לא תהיה יפו בעוד 15 שנים. השאלה היא איך ניתן כבר היום לשים קץ לניכור ההולך ומחריף בין עשירים, שמעדיפים להסתגר במתחמים נפרדים לבין התושבים שעדיין חיים את חיי הרחוב, קשורים למקום, להיסטוריה ולתרבות המקומית. שילוב אוכלוסיות נשמע יפה על הנייר, אך בפועל מתגבשת מציאות אחרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה