יום שישי, 25 בדצמבר 2009

שם זמני...תערוכת מייצב מאת גיל מועלם דורון

המייצב "שם זמני" הינו תווי ל "שטחים המתים", Urban voids, Terrain vague, Sloap (space left (over after planning שהתפשטו על פני העיר במאה העשרים, ועוסק בשיח האדריכלי והאמנותי שנוצר סביב שטחים מיתיים אלו.

המייצב בנוי מצילומים של "שטחים מתים" שצולמו בעשור האחרון בערים באירופה, אמריקה ואסיה. למרות לכאורה שוליות שטחים אלו בגיאוגרפיה הכלכלית והתרבותית של ערים אלו, הם היוו הן כר נרחב לאוטופיות תכנוניות / יזמיות והן הטרוטופיות לקבוצות שהודרו משטחי הציבור הפורמאליים.

פרויקט הצילום שבבסיס המייצב החל בשנת 1996 בתיעוד ההיסטוריה והווה של איזור שפך הירקון בתל אביב שנחשב על ידי מערכת התכנון העירונית כ "שטח מת" חסר פעילות או תועלת וכטבולה- ראסה לתכנון מחדש.
כמו אזור שפך הירקון ונמל תל אביב, אזורי השוליים שצולמו בפרויקט שינוי את פניהם ללא הכר בעקבות גל ההתחדשות העירונית שהתרחש בעשור שקדם למשבר הכלכלי האחרון. הפיתוח התעלם מהערך הנופי, החברתי והתרבותי של "השטח המת".

תיעוד שטחים וקבוצות אלו ממשיך את מסורת צילום שחלוצה היה הצלם הצרפתי הנודע מהמאה ה 19 אז'ן אטז'ה ( (Eugéne Atget, וכן משחזר את הנוף שמאפיין את סרטיהם של פייר פאולו פאזוליני (Mama Roma) ואנדריי טרקובסקי (Stalker ). המחקר של שטחים אלו, וארכיון הצילומים שליווה אותו, מתכתב עם פרויקט הארקאדות של ולטר בנימין.

בשיח הגלריה ביום שישי ה 08.01 בינואר, בשעה 12:00 יסקור דורון את ההיסטוריה של המונח "שטח מת", את הסיבות להיווצרות שטחים אלו , תרומתן לעיר, ויספר את הסיפורים מאוחרי השטחים בהם ביקר.
התערוכה התאפשרה הודות לעזרתה הנדיבה של המחלקה לאמנויות, עיריית תל אביב-יפו.
פרטים :
מכון אבני, מתחם התחנה, מאחורי שטח הכורכר ברחוב אילת 23. טל': 03-6817080
פתיחה: יום חמישי, 24 בדצמבר, שעה: 20:00,
שיח גלריה, ונעילת התערוכה: צהריי יום שישי, 8 בינואר 2010, שעה: 12:00.
לפרטים נוספים: גיל מועלם דורון, מייל: gil@gmdoron.com אתר בית: www.gmdoron.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה