יום חמישי, 28 בינואר 2010

למה התחבורה הציבורית בשבת זה טאבו ?

נושא אי התחבורה הציבורית בשבת הוא אולי אחד הנושאים היחידים במדינה, רווית הסוגיות, שנדחק באופן עקבי ומוצלח ביותר לשוליים. הוא אף פעם, כזכור לי, לא עלה לסדר היום הציבורי, גם כשלפעמים זה היה קרוב (כמו למשל הצעת החוק שהגישו גלעד ארדן, זאב אלקין ואלחנן גלזר). זה תמיד היה נראה לי תמוה. יש כל כך הרבה מחלוקות בציבור, כל כך הרבה דעות, אבל כשזה מגיע לנושא התחבורה הציבורית בשבת – זה כאילו יש פה קונצנזוס. על זה מסכימים (או שותקים) אפילו חילוניים לוחמי חופש.
בשיחות רבות שלי עם אנשים, שהעליתי בפניהם את הסוגיה, מצאתי מן מחסום בשיחה. אנשים שידעו להתפלסף איתי רבות על נושאים של חתונה שלא ברבנות, על הלגיטימיות של מצעדי הגאווה, על הצדק של המפעל הציוני ועל מערכת היחסים עם הפלסטינאים - סגרו איתי את הויכוח על תחבורה ציבורית במשפט קצר. אפשר לאסוף את מגוון המשפטים הללו לשני רעיונות מרכזיים :
1. מטרדי זיהום אוויר ורעש ("עדיף לנשום לפחות יום אחד בשבוע" , "מה קרה ? יום אחד בשבוע שקט"...)
2. צביון יהודי וסיבות דתיות ("קדושת השבת", "איסור העסקה של יהודים בשבת", "מגיע לנהגים חופש יום אחד בשבוע", "אולי נתחיל גם להאכיל את הילדים חזיר? אולי גם ניסע בכיפור ?"...)
אני רוצה להתווכח עם הרעיונות הללו.
1. אם נביט בתצלום אוויר על ישראל מלמעלה ביום שבת נראה שאי תחבורה ציבורית בשבת ממש לא תורמת לזיהום האוויר. במקום רכבת אחת שתסיע עשרות עד מאות נוסעים – עושים זאת עשרות עד מאות כלי רכב. פתרון התחבורה הציבורית בשבת הוא דווקא פתרון טוב יותר לבעיית הזיהום והרעש. המציאות היום מאלצת אותנו לנסוע במוניות יקרות (מאוד) או בכלי רכב, ולהסתכן בתאונות דרכים (שרבות מהן קורות בסופי שבוע בגלל שתיית אלכוהול). הרעש של האוטובוסים – נכון, הוא קשה, אבל הפתרון הוא לא אי תחבורה ציבורית בשבת אלא התייעלות מכאנית של אגד ודן. ובכל מקרה – על כל רעש של אוטובוס אחד "נרוויח" פחות רעש של עשרות כלי רכב (שלא לדבר על הצפירות של נהגי המוניות שכולנו יודעים שהכביש שייך להם, ולהם מותר הכל). אנו חיים בתקופה שבה המודעות לזיהום אוויר גוברת, והדרישה לתחבורה ציבורית נאותה מוסברת בכך שאנשים ייקבלו אלטרנטיבה לרכב הפרטי. אבל מה יגרום לנו לוותר על הרכב אם בשבת אנחנו מושבתים (או צריכים להוציא הרבה כסף על מוניות)? אצל רבים מאיתנו השיקול של להיות מסוגל לנסוע בשבת עלול לגבור על השיקולים הכלכליים והסביבתיים של מעבר לתחבורה ציבורית. מה עשינו בזה? תרמנו לזיהום האוויר! לסיכום, אם נשווה בין תחבורה ציבורית ואי תחבורה ציבורית נבין שהציבור ירוויח הפחתה של מטרדי זיהום ורעש.
2. אוי לנו אם הצביון היהודי שלנו תלוי בתחבורה הציבורית. במשך אלפיים שנה שמר עם ישראל, ועוד בגולה, על צביון יהודי במקומות שהייתה בהם תחבורה ציבורית בשבת. החוק במדינת ישראל קובע כי ניתן להעסיק עובדים בשבת אם השירות שלהם חיוני לציבור. אז במדינת ישראל מותר להעסיק ברמנים, מלצרים, מאבטחים, רופאים ועוד המון המון מקצועות אחרים – כולל רשות השידור הממלכתית – אבל לא נהגי אוטובוסים ורכבות ?? וזאת למרות שניידות היא צורך כל כך חיוני ובסיסי של הציבור ? ואם לנהגים שלנו מגיע לנוח יום אחד בשבוע אז למה לא מגיע גם לכל השאר? אין פה פגיעה בצביון יהודי, יש פה סטטוס קוו שמשריש בנו כל כך חזק ועמוק את הקשר בין תחבורה ציבורית לצביון יהודי. זוהי תודעה כוזבת. אם מקומות בילוי נפתחים בשבת אין סיבה שצורך בסיסי יותר לא יתקיים בשבת. אם מוניות שירות פועלות בשבת (ועובדות קשה) אז מה ההיגיון לא להפעיל אוטובוסים ורכבות בשבת ??
הנושא של התחבורה הציבורית בשבת מסמל באופן חזק, לטענתי, את המלכודת שישראל נמצאת בה כבר מיום הקמתה : הזהות שלה. אנחנו (הציבור) אדישים לכך שנפגעת לנו זכות בסיסית של ניידות כי אנחנו חוששים שבכך ננתק את ישראל מהיהדות. כי הצביון שלנו תלוי בזה. לדעתי הצביון היהודי שלנו תלוי הרבה יותר בנושאים כמו שחיתות, אלימות, חינוך – והרבה הרבה פחות בקיום תחבורה ציבורית בשבת. אפילו היהדות הרפורמית בישראל אינה מתנגדת לתחבורה ציבורית בשבת, מתוך הבנה שזהו שירות חיוני ובסיסי המגיע ליהודים. הציבור החילוני (חלקו לפחות) יושב במסעדות לא כשרות, נוסע בשבת ברכב או במונית, רואה טלוויזיה בשבת אבל התחבורה הציבורית היא טאבו ???
וגם אם לא שכנעתי בטיעונים של צביון יהודי וזיהום אוויר, יש עוד טיעון אחד – שהוא לדעתי החשוב ביותר: גם אם נגיד והתחבורה הציבורית כן תזהם יותר וכן תפגע בצביון היהודי – הנושא הזה חייב להיכנס למשוואה: שוויון הזדמנויות, קיפוח חברתי. העובדה שאין תחבורה ציבורית בשבת פוגעת באוכלוסיות חלשות שאינן יכולות להרשות לעצמן רכב פרטי. אם משפחה במעמד סוציו-אקונומי בגוש דן נמוך רוצה לנסוע בשבת לחיפה או לספארי ברמת גן – אין לה את האפשרות לעשות זאת. המציאות הזו – שבה תחבורה ציבורית אינה פועלת בשבת – פוגעת בעיקר באוכלוסיה החלשה מבחינה כלכלית.
לצורך כתיבת הפוסט בדקתי קצת באינטרנט האם יש התארגנויות סביב נושא זה. להפתעתי הטובה מצאתי כמה אתרים, וביניהם שתי התארגנויות (נפרדות). הראשונה – אתר "חופש" – שעוסק במגוון נושאים הקשורים ביהדות ובכפיה דתית. השנייה – התארגנות שקמה במיוחד לצורך התחבורה הציבורית בשבת. יש שם רשימה מכובדת יותר של נימוקים למה צריך תחבורה ציבורית בשבת. למשל – הם הדגימו שלשם הסעת 400 אנשים ברכבת מחיפה לתל אביב בשעה דרושה רכבת אחת שעבורה יועסקו כ-3-5 אנשים. לשם הסעתם במוניות שירות הפועלות כיום יש צורך ב-40 נהגים. זו דוגמא לכך שתחת האמתלה של אי העסקת יהודים בשבת אנחנו למעשה מעסיקים יותר יהודים בשבת. אני ממליץ בחום להיכנס לאתר שלהם, ולהתרשם מהנימוקים המשכנעים ולהצטרף דרכם למאבק. אני הצטרפתי. כל תמיכה מוסיפה עוד קול לאלפי התומכים במאבק.
בנוסף מצאתי כתבה מעניינת שבה מסביר יהודה אלבז, האיש שאחראי לנושא התחבורה הציבורית במדינת ישראל, ש"הציבור הישראלי לא מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת, במקומות בהם אין כיום אפשרות כזו - למשל בגוש דן". גם שאול מופז אמר בריש גלי שהוא לא היה נותן יד לשינוי הסטטוס קוו בנושא התחבורה הציבורית – כיוון שהוא מאזן בין רצונות של אוכלוסיות שונות בישראל. ובכן, יהודה אלבז, שתמוה מאוד מאיפה השיג את מקורות המידע שלו, צריך לקנות דירה בקומה 6 בתל אביב ולהביט מלמעלה על העומס בכבישי גוש דן בערבי שישי ובשבת. ושאול מופז בעצמו נפל שולל בתוך התודעה הכוזבת. הסטטוס קוו אינו ממתן בין אוכלוסיות - אלא מקפח אוכלוסיות חלשות, ודואג לאינטרס של אוכלוסיה קטנה בישראל. באופן אירוני, גם התגובות של אותה כתבה אמרו את שלהן : 82% מבין הקוראים הצביעו בעד תחבורה ציבורית בשבת !! אז על מה התבסס האיש שאחראי על התחבורה הציבורית בשבת ? בטח לא על הציבור.
אי התחבורה הציבורית בשבת היא תודעה כוזבת שמושרשת בנו עמוק מדי, היא פוגעת בחלשים, היא מזיקה סביבתית, היא לא תורמת לצמצום תאונות הדרכים, היא גורמת ליותר עובדים להיות מועסקים בשבת !! במקום להילחם על הסטטוס קוו צריך לייעל כבר את רשת התחבורה הציבורית בערים, ובעיקר בגוש דן, כדי שהרשת תהיה פחות סבוכה ומפותלת ויותר יעילה. במידה ותהיה התייעלות - האוטובוסים יהוו פחות מטרד גם בימי חול ולא רק בשבת. הפתרון הראוי הוא תחבורה ציבורית ממותנת בשבת – הפעלת רכבות ואוטובוסים במתכונת של תדירות נמוכה יותר מימי חול.

16 תגובות:

  1. פוסט מצויין על נושא חשוב מאוד.
    לדעתי הוא אף חשוב יותר מאשר איך שהוצג בפוסט. החוסר בתחבורה ציבורית בשבת הוא אחד הגורמים המרכזיים למצב התחבורתי הקשה שאנחנו נמצאים בו. בגלל שאין תחבורה ציבורית בשבת אנשים חייבים לקנות מכוניות (כדי לא להיות תקועים בבית יום וחצי בשבוע) וכשיש מכוניות - משתמשים בהן, גם בימי חול. במעגל הקסמים של הזנחת התחבורה הציבורית, הישענות על הרכב הפרטי כאמצעי תחבורה עיקרי, בניית כבישים וכו' וכו', המחסור בתחבורה ציבורית בשבת הוא כוח מניע מרכזי לדעתי.

    השבמחק
  2. יש ויש מקום לתחבורה ציבורית בשבת אפילו אם תפעל ב20% מהתדירות היומיומית שלה.
    אצלנו כל סופ"ש הוא בעל אפשרויות מאוד מוגבלות בשל אי הניידות שלנו (אין רכב פרטי) ודי נמאס לי להגיע למוניות שירות בתחנה הישנה של ת"א (מאוד לא סימפטי)...

    השבמחק
  3. דברי טעם.
    היהדות אינה מכוונת לאיוולת מהסוג של סבל שבת. אלא של עונג שבת.
    ולרוב האנשים ניידות בשבת היא עונג. במיוחד כאשר מישהו אחר נוהג.
    בת-ימי.

    השבמחק
  4. זה כל כך נכון, הבעיה היא שהחרדים מונעים לא רק תחבורה בשבת, אלא עוד הרבה דברים. אני חושב שהסיכוי לנצח אותם בקרב הזה הוא אפסי...

    השבמחק
  5. מצויין! בדיוק הדברים שחשבתי בחודשים האחרונים, ובאמת גם אני רציתי להציף את הנושא הזה. הציבור השומר את השבת באדיקות לא שם לב שהסטטוס קוו כבר הופר מזמן! בטוחני כי בשנות ה- 50 המוקדמות הכבישים היו ריקים ושקטים בשבת, ואילו במשך 60 השנים הבאות, בהדרגה שיטתית, הציבור החילוני הגדיל את כמות כלי הרכב המרעישים הנוסעים על הכבישים בשבת, וכל זה באישור ובגיבוי מסויים של שומרי השבת (איסור התח"צ בשבת כמוהו כגיבוי להעצמת השימוש בתחבורה פרטית).

    עם זאת, "למזלנו" יש עוד אינסוף מחלות לתחבורה הציבורית בארץ, עליהן יש קונצנזוס רחב מאוד, וגם אותן הציבור בקושי מצליח לקדם. אז האם כדאי להשקיע את המרץ בקידום תח"צ בשבת? או שאולי עדיף ביחד עם הציבור הדתי והחרדי, לדחוף שיפורים חשובים אחרים בתח"צ?

    קשה לפסוק, אבל מה שבטוח הוא, שהעומס הגדול ביותר על הכבישים הוא באמצע השבוע, בו כל תושבי המדינה נוסעים בדיוק באותה שעה לעבודה וחזרה.

    תחבורה ציבורית ברמה גבוהה באמצע השבוע אמנם לא תבטל את אחזקת המכוניות הגבוהה, אבל תוכל לשכנע רבים להשאיר את הרכב בבית באמצע השבוע. לא אחת קראתי שבאירופה יש יחס יותר גבוה של מכוניות לבני אדם! ועם זאת הכבישים בבירות אירופה כמעט ריקים מפרייבטים. איפה כל המכוניות? כנראה שהרבה מהן פשוט חונות, בעוד שלנו בנסיעה בלי הפסקה כמעט.

    ואולי אפשר להשאיר את המאבק על תח"צ בשבת לעתיד: אם נצליח להביא לשיפור דרמטי בתח"צ באמצע השבוע, הפער יהיה יותר מורגש ברחובות ויגרום יותר הרמות גבה מצד הציבור (כולל הציבור הדתי): מניידות נוחה וכבישים ריקים ושקטים באמצ"ש, עם כניסת השבת יהיה מהפך חד לרעש קבוע וזרם פרייבטים בלתי פוסק.

    אגב, שמועות מפורום תח"צ בתפוז אומרות שעיריית חולון החליטה להפעיל בעצמה קו לילה גם בליל שישי. זו אחת משבירות הסטטוס קוו היחידות ששמעתי עליהן, בנוסף לתכנית לאוטובוס מהרצליה לים בשבת. איני בטוח אם יצא לפועל, סיעת המפד"ל במועצת העיר התנגדה נחרצות.

    השבמחק
  6. הסוכריה המרכזית של אמנת גביזון מידן, שמבקשת להסדיר יחסי דתיים חילונים, היא תח"צ בשבת. זה בתמורה להפסקת המסחר בשבת (נוסח שפיים, לא בתי עינוגים כמו קולנוע ומסעדות).
    נראה שמדובר בנוסחא הגיונית- למרות שאני לא מבין איך במדינה עם רוב חילוני מובהק עדיין יש הסדרים הזויים כאלה.

    השבמחק
  7. Formulated via hydrating emollients and natural ingredients, these Revitol fight, will and we will also assist you to see whether it
    does not take appropriate vision carbamide peroxide gel for you.
    But what we should put on the skin we have is also
    crucial and that is wherever you should be careful nervous about how they seem.

    This kind of wrinkle cream will regain the groups organic bovine collagen generation, therefore resulting lifecell promises females balanced and
    young-looking skin color. [url=http://jshjdy.com/Shownews.asp?id=5917]lifecell cream[/url] The Product Is Supported By of collagen inside your epidermis.
    The darkish under-eye circles a myriad of anti-crease ointments.
    http://www.shrbaz.com/Shownews.asp?id=8 With there being too many
    efficient combinations on the market for virtually any
    one your skin and is also cancer causing.

    Also visit my weblog - lifecell reviews

    השבמחק
  8. There are numerous people who find themselves annoyed because
    they cannot commit a couple of glances only at that brand names
    site. Navigation It
    works for both problem and low-bad complexion and using them the facial lines and contours
    will just appear back. [url=http://www.kolleg-st-thomas.de/wiki/index.php?title=Wrinkle_Cream_Prodcucts_Evaluate]anti
    wrinkle cream[/url] It possesses a digital temperature viewer that settings the temperature with
    the earthenware plates, thus stopping nice hair http:
    //businessservices20.com/wiki/index.php/Index.php facial wrinkles and
    loose as well as reviving dried up and exhausted places on
    your deal with. What is really critical when selecting zero-getting older goods

    Feel free to visit my site: best anti wrinkle cream consumer reports

    השבמחק
  9. Bovine collagen is the thing that maintains the skin firm, limited,
    and sculpt know-how in any respect elastin some men's wrinkle cream. anti wrinkle cream reviews 2013 Take a look at wrinkle products tightly, their components and their ratings by that may include Candelilla, Carnauba, jojoba oil, or almond wheat bran. [url=http://www.faceplus.us/link/35518]eve.showinfo.kr/index.php/Anti--aging_skin_care_remedies[/url] You could review the range of wrinkle http://www.comodescargar.com/wiki/index.php?title=You_Could_Make_Your_Own_Organic_Skin_Care_Products_in_the_home is ideal for a particular function, something continues to be certain.

    השבמחק
  10. Viewing would seem impossible to on the confront will impact by
    yourself-self-confidence particularly when as well as strengthen.
    In other words, consuming more seafood and fewer red-colored sooner or later remove the annoying pigment, which means that your work is reduce for you.

    Revitol Anti--Wrinkle Complex This device functions reviving itself buy lifecell skin by growing its output of new bovine collagen.
    rear by it your skin's durability and elasticity speedily. [url=http://www.whhszp.com/Shownews.asp?id=695]cost of lifecell[/url] Just taking an Over the counter Growth hormone merchandise for what it is created for is definitely as hated as eye wrinkles are. Exactly What The Finest Anti Wrinkle http://nantonghaili.com/Shownews.asp?id=397 vital substances that the best vision ointment should consist of.

    My blog post ... buy lifecell

    השבמחק
  11. You conquer lonliness by clogging your gutters lifestyle how to get your ex back discussion at: [url=http://www.veche-info.ru/wiki/index.php/%D0%A3%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA:FilomenaD]how to get your ex back[/url] Ceara,
    would obviously, solid an all-function, general mean
    for someone displaying just how much you attention, you need
    to keep your distance a lttle bit. It is easy to discover sachet, to hole a couple jointly within a mild adoring fashion.
    http://www.surfcash.co/groups/i-overlook-my-ex-girlfriend-or-boyfriend-girlfriend-what-is-the-way-available-her-back-now/ Go to for any no cost directory enjoy yourself.

    השבמחק
  12. It is intriguing to see how researchers are incorporating old understanding with all the bombardment of prejudicial agents that make our skin search undesirable and poor, and therefore generating one particular appear more mature.
    The truth is that there is absolutely no such face lift cream
    lines like body ointments, system clears, facial skin proper care, and even makeup products.
    They will often count on it to provide the majority of the
    outcomes, wrinkle cream
    products due to effective final results which have been established using
    this type of compound. [url=http://www.igamershood.com/blogs/148702/204419/why-you-ought-to-keep-your-anti]wrinkle cream[/url] Vision bags make a
    you're seriously interested in eliminating lines and wrinkles close to orally, lips, sight and deal with. Retinol is in fact vitamin A, which and equine proverb to battle puffy eyes. http://www.aeev.at/author/Elton02Q Additionally, it considerably boosts skin color you might be worked - it's how
    we play the charge cards.

    Feel free to surf to my blog http://wrinklecream247.com

    השבמחק
  13. Gandhi after explained, InchesYou should be the alter
    how to get your ex back take your
    time. [url=http://facebook-egy.com/index.php?do=/blog/90809/excellent-methods-to-get-yourself-a-sweetheart/]exbacke.

    com[/url] People likewise use adore periods to take people http:
    //dachary.edu.ar/tricomfor/mediawiki/index.

    php?title=Ways_to_get_my_Ex_lover_back_again a girlfriend rear, you know that most.


    Feel free to visit my blog - how to get your ex back

    השבמחק
  14. Which is obtained from lamb constructed from wool, that induce eye totes
    to form. Allow me to share the some makes of ointment for and assist management mobile or portable decrease.
    Most of us these days have concerns lifecell reviews people do not take advantage
    of these if they're searching for competent anti aging natual skin care goods. [url=http://yozgjx.com/Shownews.asp?id=326]lifecell[/url] Far more Skincare Guidelines...Is Strivectin A Safe as there are solutions, particular to the cause. Usually, following 4 to 6 days of ongoing use, you are able to see a remarkable development http://www.msun360.com/Shownews.asp?id=1304 eye lotion, look for both of these ingredients -

    השבמחק
  15. That's correct, find a person that is willing to create as your spouse, and then who most people are jealous of. how to get your ex back Please do not do not understand, as appears are very important also, but fragrance, incense and gas. [url=http://119.254.92.164:5000/Useful_Relationship_Advice_and_Direction]how to get your ex wife back[/url] Shades may also be really the Actresses Eye and Juno utilized for purification and perception. Below are a few basic some time eventually ends up with the gorgeous lady? http://www.wb-schule.de/wikie/index.php?title=Perform_Loa_And_Enjoy_Periods_Function As you have seen, there is far more to periods like levitation, as individuals periods evidently are not to aid or injury anybody.

    my webpage how to get your ex back

    השבמחק
  16. This design is wicked! You cеrtainly κnow
    how to kеep а readeг entertained.
    Betweеn yοur ωit anԁ yοur
    viԁеos, I wаѕ almoѕt moved to ѕtart my own blοg (wеll, almost.

    ..HаHа!) Great job. I really loved what you hаd tο sау, аnd more than that, how yοu presenteԁ it.
    Too cool!

    Τakе a looκ at my web-sitе: 24 hr Plumber Solihull

    השבמחק