יום רביעי, 6 בינואר 2010

רחובות תל אביב...

מצגת זו הוכנה לפני כשנה וחצי, מנקודת מבט ביקורתית על מצב הרחובות בתל אביב-יפו, אבל למען האמת, בהשוואה להרבה ערים אחרות בישראל, מצב הרחובות בתל אביב-יפו אפילו ראוי לדוגמא. הסיבה שבחרנו להתמקד בת"א קשורה בקהל היעד של המצגת, אבל יש בה כדי לבחון בכל זאת את האלמנטים הפיזיים המרכיבים את הרחוב - הכביש, המדרכה, התשתיות, התאורה וריהוט הרחוב והמרחבים הציבוריים שהרחובות משמשים.
האלמנט האחרון - מרחבים ציבוריים - הוא הפחות פיזי מבין שאר מרכיבי הרחוב, מכיוון שהוא משקף את אופי הרחוב, החיות שלו והחיוניות שלו. לגבי אלמנט זה אפשר בהחלט לומר שמצב הערים האחרות בארץ הוא בכי רע. תל אביב שופעת ברחובות חיים, נגישים, קלים להשגה, מגוונים, בטוחים (מפני שיש בהם אנשים) ועירוניים. הם מכילים את תמצית ההוויה של חיים עירוניים אמיתיים. לעומת זאת, ערים רבות אחרות בארץ משמשות כמקלט עצום לרחובות דומים, חדגוניים, דלילים, ריקים, "ירוקים" (וזה במרכאות כי זה הכי לא ירוק לגור במקום שבו אתה תלוי ברכב אפילו כדי לקנות חלב), ובקיצור - מתים. בחיפה החיוניות הזו חסרה עד לא קיימת. בירושלים יש יותר רחובות כאלו, אך הם מפוזרים בשטח העצום של העיר ואינם מקושרים ביניהם. מדהים שעדיין אנחנו ממשיכים בישראל להיענות (בצורת ביקוש) לפרויקטים מסוג "נתניה מזרח" המשמים או מודיעין העיר המתה שבנויה רחובות מתים. מצד שני : הפתרון, הטבעי יש לומר, של הציבור הוא לברוח מתחלואות הרחובות בערים שלנו, ולהגשים את חלום הבית ברחוב הירוק והשקט. הפתרון של פתרון זה הוא שבעקבות הביקוש האנרגיות של תעשיית הנדל"ן וגופי התכנון מוסטות לבניה של עוד רחובות מתים, במקום לפתרון התחלואות של הרחוב ושיקום האלמנטים המרכיבים אותם.
כיום רבים מאיתנו שבויים במחשבה שרחובות "ירוקים" ושקטים עם שפע חניה הם הרחובות הנכונים לגור בהם ולגדל בהם ילדים. פרסומי נדל"ן מחזקים בנו את האמונה כי הבתים המרוחקים זה מזה, המגודרים ונטולי המסחר (והעיקר "הירוק") הם צורת המגורים הראויה ביותר. מנגד - הרחובות החיים והתוססים, הצפופים והמגוונים נתפסים כמקום בלתי ראוי למגורים. הם רחובות רועשים, מלוכלכים ומסוכנים לגידול ילדים. מה שבאמת מסוכן לילדים זה כביש - ואת זה יש בשפע גדול יותר בפרברים. מה שמסוכן לילדים ונשים זה רחובות מתים שאין בהם השגחה טבעית של בעלי חנויות, תושבים והולכי רגל - ואת זה אין בפרברים ויש בערים. הרחובות החיוניים של תל אביב מכילים מגוון גדול של שימושים, ולכן מזמנים אליהם משתמשים שונים אשר שומרים - בעצם נוכחותם שם - על הביטחון והחיות של הרחוב. לכן - הפתרון של תחלואות הרחוב הוא לא הכחדה שלו או בריחה ממנו, אלא טיפול במרכיבים שלו על מנת שהרחוב לא יהיה "רועש, מלוכלך ומסוכן".
לכן חשוב לבחון את המרכיבים של הרחוב העירוני - וללמוד מתוך בחינה של החלקים שלו - על השלם. חלקים אלו אמורים לסייע בהבנה מהו הרחוב הנכון יותר למטרות של בטיחות וחיים עירוניים איכותיים - כמו למשל מדרכות רחבות, ריסון (ולא ביטול מוחלט) של תנועת כלי רכב פרטיים, שימושי קרקע מגוונים הכוללים גם מסחר ומוסדות ציבור. מה שכבר גדול מהשלם - זה מידת ההצלחה של רחוב להיות רבגוני, בטוח ונוח גם לתושבים, גם להולכי הרגל וגם לשאר המשתמשים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה