יום שלישי, 7 באפריל 2009

חגיגות המאה - הכרחיות או בזבוז משווע?

למען הגילוי הנאות אתוודה ואכתוב שנכחתי בפתיחת חגיגות המאה לעיר ואף נהניתי. יחד עם זאת, עצם העובדה שאני מתגוררת 5 דקות מכיכר רבין בהחלט הנגישה עבורי את הפעילות. בכל אופן, כצפוי, היה המוני, אבל אווירה חיובית, הרבה השקעה מסחררת. הבמה המיוחדת המוגבהת לתזמורת הפילהרמונית הייתה מסנוורת בהשקעתה, כמו גם מטחי הזיקוקים שנורו מכל עבר, הקרנת המופע על קירות בניינים ומגוון ההופעות והזמרים. עד כאן מילות התפעלות, אך יש צורך בבדיקה אנליטית מקיפה יותר של הנושא.
כאחת המעורבת במספר מעגלי אקטיביזם חברתיים, אני נחשפת להיבטים רבים של העיר תל אביב-יפו. הניסיון להציג באירוע הפתיחה, כמו גם באופן הצגת החגיגות בישיבת המועצה האחרונה את העיר כאידיאלית, תוך התעלמות מבעיות וקשיים חברתיים וסביבתיים צרם בצורה אקוטית וחוטא למציאות העגומה. בעיות רבות עדיין מהוות את מנת חלקה של העיר והיה צריך לעשות שימוש בחגיגות כפלטפורמה לתיקון עוולות שונות. היום התבשרתי משיחה שקיימתי עם מורה ומדריך יפואי, העוסק בתחום שנים רבות, על צמצומים תקציביים מקוממים במערכות החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי ביפו. להלן מספר דוגמאות: הורדת משרה מלאה של קצין ביקור סדיר. מכיוון שיש בעיית נשירה חמורה מבתי הספר ביפו, תפקיד זה, אשר אחראי על איתור התלמידים שלא מגיעים לבתי הספר-חשוב מאין כמותו. בדצמבר 2008 ביטלו מנה חמה במועדונית במתנ"ס היהודי-ערבי. כמו כן, היו 4 מדריכים ב- 3/4 משרה ולפני שבועיים הקפיאו משרה אחת, כך שנכון להיום ישנם 3 מדריכים על אותו מספר ילדים כמקודם. בנוסף, לפני כחודש נסגר מרכז לנערות ערביות במצוקה ובמרכז "מגן אברהם" (בו מתקיימת פעילות לנוער יהודי וערבי) הורידו את הפעילות מ- 5 ימים ל- 3. אין מנוס מלומר בריש גלי, כי ישנן פתולוגיות חברתיות וסביבתיות רבות, החל מנוער במצוקה (סמים, נשירה מבתי ספר, פשע ואלימות), עבור בקיטוב הולך וגובר בין צפון העיר לדרומה וכלה בסוגיות של זיהום ותחבורה ציבורית. הדבר מעלה את השאלה – האם הכסף הרב (עשרות מיליונים) שהושקעו בחגיגות המאה אכן מוצדק. נראה כי קיים סדר עדיפויות קלוקל ובהקצאת כספים מוזרה. עם כל זיקוק שנורה ביום שבת התכווץ לי הלב מהמחשבה שזה בא על חשבון השכבות החלשות ו/או על חשבון מטרות נעלות וחשובות יותר.
תקציב העירייה האחרון שאושר על ידי מועצת העירייה לפני חודשים ספורים כולל קיצוצים בתחומים חברתיים וסביבתיים. ניתן להתרשם מרשימה מסודרת המדגישה זאת באתר של "עיר לכולנו", שם מצוין, בין השאר, כי אושר קיצוץ של מאה אלף ₪ בתוכנית למניעת סמים, 260 אלף ₪ בתקציב החינוך המיוחד ולא הוקצו סכומים לדיור בר השגה (גם לחוסר תקצוב יש משמעות, לא רק לקיצוצים והפחתות). סכומים אלו נראים כה זניחים לעומת תקציב מנופח של כ- 45 מיליון ₪ לחגיגות ואירועי המאה.
נקודה נוספת למחשבה – יום הולדת מאה מציין את תל אביב בלבד. יפו עתיקה הרבה יותר ולמרות שתל אביב-יפו מהוות יחידה מוניציפאלית אחת, סיפוח יפו התבצע שנים רבות לאחר תחילתה של תל אביב ואין זה מופרך להתחיל לחשוב עליהן כעל שתי ערים נפרדות.

4 תגובות:

  1. הפער הזה בין התקציב למסיבת המאה לבין הקיצוצים בנושאים חברתיים וחינוכיים מזכיר גם איך בקנה מידה גדול יותר אושרה ממשלה לישראל, בין הגדולות בעולם, בעלות של כ 300 מיליון שקלים, בעוד שעמותות שזקוקות ל 3 מיליון שקלים כדי לספק אוכל לפסח לנזקקים - עדיין מחכות.

    ובכל זאת, אני רוצה להביע את דעתי על שני דברים שכתבת בפוסט :
    א. איני חושב שבמסגרת אירוע משמח יש לדבר על המצוקות של תל אביב-יפו. לשם כך יש פורומים אחרים שבהם צריך להתנהל דיון חריף על כך.
    ב. לי נראה דווקא שיהיה זה חטא כלפי יפו להכתיר את חגיגת המאה ל"תל אביב-יפו", מכיוון שליפו יש רזומה של 4000 שנים. במובן זה - נכון, אין זה מופרך להסתכל עליהן כשתי ערים נפרדות.

    השבמחק
  2. אפשר להשתמש ברשומה שכתבת כדוגמא מוצלחת לדמגוגיה, אך לא אעשה זאת (או שבעצם כן:)

    לפי מה שאתה כותב ראשי ערים צריכים לשבת על כסאות מפלסטיק זול (מה עדיף? שילדים רעבים יקבלו אוכל או שראש העיר יישב על כסא נורמאלי), צריך לבטל את כל האירועים שיש בישראל במהלך כל השנה (מה עדיף? שילדים רעבים יקבלו אוכל או שלאנשים שיש אוכל יהיה קצת שמח פעם-פעמיים בשנה), להפסיק לנקות את משרדי הממשלה (מה עדיף - שילדים רעבים יקבלו אוכל או שלא יהיה נקי?), לאסור כניסה לים כי אין כסף למצילים (מה עדיף? שילדים רעבים יקבלו אוכל או שאנשים יכנסו פחות לים בקיץ?), לבטל את מדרון יפו (מה עדיף? שלילדים רעבים יהיה אוכל או שלאנשים יהיה עוד קצת ירוק בעיניים - שילכו ק"מ צפונה ויש להם פארק שם).

    ולא - אם היו מבטלים את אירועי ה-100 - אף אחד מהתקציבים שציינת לעיל לא היה משתנה.
    אולי בדיוק להפך - אולי דווקא האירועים הגדולים דווקא מחזקים את תל אביב כמרכז התרבות של ישראל, גורמים ליותר בתי עסק (וליותר אנשים) להגיע לתל אביב, מגדילים לטווח הארוך את התקציב שלה - וזה מה שמאפשר מתן כספים לכל הגורמים שציינת לעיל?
    וואו, אפשר להגיע ככה ממש רחוק, לא?

    השבמחק
  3. סליחה... "כותבת"...

    השבמחק
  4. דני,
    אם כבר מדברים על "לקחת רחוק", אז התגובה שלך יכולה להיתפס ככזו. אני תמיד בעד מעט קורטוב של ציניות, אבל הפעם זה לא ממש משרת את המטרה, שהרי לחלוטין לא אמרתי שצריך לבטל את חגיגות המאה. מצאתי לנכון להתייחס לעובדה שתקצבו אותן בצורה לא פרופרציונאלית ומקוממת. פעמים רבות כתבתי והתבטאתי בעד קידום תרבות וכמובן שבעד שטחים ירוקים וכדומה. יחד עם זאת, אני משתדלת להסתכל על דברים מתפיסה שוויונית וחברתית, וזה לעיתים מוביל אותי למסקנות שהן לא תמיד נעימות.

    השבמחק