יום שלישי, 19 בינואר 2010

תנו לנשום או מהות המפוחים בעיר הגדולה

בפוסט זה אתייחס לנושא, שאולי ייתפס בקרב רבים כזניח, אך מבחינתי לשים אותו באור הזרקורים מדגיש את המורכבות של הנושאים השונים המרכיבים את המכלול של החיים העירוניים ולכן אלמנט אחד יכול להאיר היבטים אחרים. זו הטקטיקה של הפוסט הזה, בו אני מבקשת להתייחס לנושא המפוחים, שמהווים חלק מקונספציה שגויה, על פיה מתנהלת העירייה.
מי מאיתנו לא התעורר מרעם המפוח שאמור לנקות לנו את הרחובות? אחרים מתכוננים להתחיל את היום על רקע הרעש או מנסים לשתות קפה, לקרוא עיתון או רחמנא ליצלן – לעבוד מהבית. לא פעם עודני נמצאת בבית בעת שמיעת המפוח ומתמלאת עצבנות. המפוח מוצג, כביכול, ככלי נוסף במאמצים לשמירה על ניקיון העיר. אין לי דבר נגד ניקיון, אבל תלוי איך ובאיזה מחיר. מנקי המפוחים מסתובבים על בסיס יומי ברחבי העיר ומעיפים בעיקר עלים אל הכביש, אשר רכב איסוף מגיע ושואב. כחלק מהתהליך, מזרים המפוח כמויות אוויר, מעיף עלים אל כל עבר וגם אבק, המון אבק. התייחסויות רבות מגורמים שונים, גם בבלוג זה, הועלו בנוגע לבעיית הזיהום והרעש העיר. המפוח בא ותורם את חלקו להגברת שתי הבעיות הללו: הוא מזהם ומרעיש להחריד (וכך גם רכב האיסוף האיטי). מעבר לכך שלא הצלחתי להבין מדוע כמה עלים מהווים לכלוך כה חמור, שצריך במהרה להיפטר ממנו, הדבר, כאמור, מצביע על ליקוי מחשבתי בכל הנוגע למאמצים להפחית את הזיהום והרעש בעיר צפופה כמו תל אביב. על מנת שעיר תוכל להיות מוצלחת ולספק שביעות רצון לתושביה, היא צריכה לאפשר איכות חיים מסוימת. איכות החיים מורכבת מאלמנטים רבים, בין השאר פריסה מוצלחת של שטחים פתוחים וירוקים, שימושי קרקע מגוונים, תחבורה ציבורית יעילה ומתפקדת וגם יכולת לנשום ולהסתובב בהנאה מבלי לרצות למצוא מפלט במקומות סגורים, כי הרעש והזיהום כבר בלתי נסבלים.
במקום להפחית את נפח התנועה הנכנסת לעיר, לקדם מערכת תחבורה ציבורית יעילה ומזהמת פחות (קווי BRT, רכבת קלה, ייעול רשת האוטובוסים, פיתוח שבילי אופניים) ולהוריד את הכדאיות בשימוש ברכב, יש כוונות להגדיל את מספר מקומות החנייה בחניונים ובקיצור, להספיג את ראותנו לדעת בזיהום. כל המדיניות הזו עולה לנו בבריאות. מחלות נשימה כרוניות לא נגרמות מכמה עלים על המדרכה.
טענה שעלתה לטובת השימוש במפוחים אומרת, כי בעזרתם ניתן להגיע למקומות חבויים כגון מתחת לרכבים ופינות. אין אלא לגחך לשמע הדברים: מרבית עבודת המפוחים נעשית במקומות גלויים. שנית, איך בדיוק בודקים אם יש לכלוך מתחת למכוניות? ואם לא בודקים ועושים שימוש במפוחים למרות זאת, כנראה שמזהמים לחינם. ושוב, כמה עלים "סוררים" זה לא לכלוך. ואם מדובר בלכלוך מסיבי יותר, בין כה וכה המפוח אינו אפקטיבי, כי הוא מיועד אך ורק ללכלוך קל.
לסיכום, אנא חסכו מאיתנו את עוגמת הנפש של הזיהום והרעש המיותרים. הם מהווים מטרד. השימוש במפוח הוא החלטה תמוהה ובעייתית במערך מדיניות תמוה בפני עצמו. ההחלטה מהווה זלזול בציבור, בבריאותו ובאיכות חייו. יש להקצות את הכספים שמושקעים במפוחים בקידום נושאים חשובים ובוערים יותר. התוצר הסופי הוא בזבוז כספי המיסים של התושבים. הרחבת כבישים ומדרכות, שיפור פני העיר לא שווים כלום אם בד בבד לא נלקחים צעדים שיאפשרו לחיות ולנשום.
אם יש לכלוך בלתי נסבל, אזי יש לטפל במקום באופן נקודתי. יש מספיק פקחים שמסתובבים ברחבי העיר לאורך שעות היום שיוכלו להתריע ומעבר לכך, זוהי גם הזדמנות נפלאה לרתום את ציבור התושבים להיות ערים לסביבתם ולדווח על מפגעים שונים. מעבר לכך, ממש לא חיוני להפריע את מנוחתנו על בסיס יומי עם המפוח.

תגובה 1: