יום שלישי, 17 בפברואר 2009

מרכז מטרופוליני חדש לצפון?



במשך שנים הייתה אינטראקציה ברורה בין חיפה והקריות. חיפה, העיר על ההר, נתפסה כ"מרכז" כ"עיר הגדולה" וכ"בירת בצפון". בעוד הקריות השוכנות למטה במפרץ, נתפסו כפריפריה וכערים נחותות יותר. אולם לדעתי, בשנים האחרונות חל שינוי במעמד.
חיפה כאמור היא עיר בעייתית, אין בא זרימה עירונית טובה, אין בה מספיק תעסוקה ויש בה הבדלי מעמדות גדולים, שניתן אפילו למפות אותם לפי הטופוגרפיה.
הקריות מצד שני, וחשוב לציין כי אני מתייחס לקריות כעיר אחת גדולה. הקריות הם מישוריות, יש בהן גישה נוחה לים, אם כי הים מוזנח, יש בהן אזורי בילוי ופנאי, רבים ומוצלחים, נגישים ומאד כלכליים.
מחירי הדירות יחסית נמוכים, מה שמקל על זוגות צעירים לבנות חיים ויש להם נגישות גבוהה לאזורי התעסוקה האזוריים. כך שמבחינות רבות עדיף לגור בקריות.
אזור הנמל ואזור התעשייה הגדול של הצ'ק פוסט, שייכים מוניציפאלית בעיקר לעיר חיפה ולעיר נשר, אך הם קרובים יותר לקריות ונגישים הרבה יותר לתושבי הקריות, הן מבחינת תחבורה פרטית והן מבחינת תחבורה ציבורית. גם הנגישות לאזורי תעשייה אחרים באזור, דוגמת יוקנעם ומת"ם איננה בעייתית, והנגישות אל אזור התעשייה מת"ם, רק תגברלאחר פתיחת מנהרות הכרמל.
באופן כללי נוח יותר מכל ערי המטרופולין הצפוני, דוגמת נהרייה, עכו, שפרעם, להגיע אל הקריות, ואל הקריון, אחד מהקניונים המוצלחים במדינה.
אם מסתכלים במערכת העירונית האזורית, ניתן לראות כי הקריות נמצאות באזור נגיש ואטרקטיבי יותר, אולם מזוהם יותר.
יתכן כי רגולציה שתנקה ותפחית את הזיהום לאורך השנים, יהפכו את הקריות להרבה יותר אטרקטיביות מאשר חיפה ואז יוכל להיווצר מרכז מטרופוליני חדש, מכיוון שנראה כי כוחות המשיכה האזוריים מושכים לכיוון הקריות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה