יום חמישי, 29 בינואר 2009

עיריית ת"א-יפו - שינוי כיוון? תדמית?

בכמה הימים האחרונים, מתפרסמות כתבות שונות ורבות על פעילותה של עיריית ת"א-יפו בתחום איכות הסביבה והחיים. כתבות אלו, כוללות ניסויי פיילוט שונים ורבים בתחום האנרגיה הירוקה ובהן - מכרז להפקת אנרגיה סולארית על גגות בתי-ספר, פיילוט להקמת טורבינות להפקת אנרגית רוח על מבנה ציבור, וכן בחינת שימוש בחומרים ממוחזרים בריהוט רחוב, החלפת נורות תאורת רחוב לנורות חסכניות ובדיקת מערכות לטעינת רכבים חשמליים. אזכיר ואציין כי כבר דווח שבעקבות התמריצים השונים שכוללים החזר על ייצור חשמל ונהלים מקלים להקמת המערכות, כ- 30 צרכנים הצטרפו כבר לייצור החשמל הסולארי בהיקף של כ- 700 קילווואט, מהם כ-15 מהמגזר הביתי. אולי גם הטורבינה שעליה דיווחנו כאן קשורה לכך?

עוד מוזכרות בכתבה, התכניות להקמת מערכות איסוף אשפה פנאומטיות המתוכננות בשכונות החדשות בצפון העיר, אשר יבטלו את הצורך בהכנסת משאיות לאיסוף אשפה... כן כן, אלו העושות רעש נוראי בשעות הבוקר המוקדמות והמשאירות את פחי האשפה כמכשולים אשר הולכי הרגל נאלצים "לבלוע" בטיול בוקר שיגרתי.

אבקש רק להעיר כהערת אגב, כי מערכות אלו הינן זוללות אנרגיה רבה וכי הן מקשות על הפרדה במקור בין פסולת מסוגים שונים ובעיקר בין פסולת "רטובה" (אורגנית) ליבשה. מעניין אם המערכות הללו נבדקות בהשוואה לאנרגיה שתושקע לאיסוף אשפה בדרך "המסורתית" והאם הן כוללות אפשרות להפרדה במקור (ואולי גם לפלסיק, נייר, זכוכית וכו').

אז ייתכן כי עיריית ת"א-יפו הפנימה את החשיבות של איכות החיים והסביבה כפי שהתבטא בדירוג הנושאים בסדר העדיפויות של התושבים עוד בבחירות המקומיות ב- 2003, בהן טענו כ- 74% מבוחרי ת"א כי נושאי איכות סביבה יכריעו את הבחירות. אף בבסיס קמפיין "ירוק עכשיו" בו פתחו הארגונים הירוקים לקראת הבחירות המקומיות בשנה שחלפה, עומדת הסברה כי נושאי סביבה, איכות חיים ובריאות עומדים בראש סדר העדיפויות של חלק גדול מתושבי הערים.

נשאר לנו רק לברך על הנסיונות והפרויקטים ולאחל לעיריית ת"א-יפו בהצלחה ביישום טוב שישפר את איכות חיי התושבים ויאפשר לקדם פיתוח בר-קיימא, פיתוח המסתמך על ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים, הפחתת צריכה ומיחזור חומרי גלם.

2 תגובות:

  1. נראית מפחידה משהו ה"מפלצת" הזו של מערכת איסוף אשפה. ועם כל הטכנלוגיה וכל האלף צינורות שלה (לפי האיור בכל אופן) אין שום דרך לעשות הפרדה של פסולת?

    השבמחק
  2. האיור העליון מראה אפשרות להפרדה מסויימת במקור. כמובן שאפשר (ולעיתים אף עושים) תחנת איסוף, מיון והפרדה במקום שבו נאספת הפסולת ואליו מגיעות המשאיות. אפשרות זו יכולה לייצר גם תעסוקה.

    השבמחק