יום שלישי, 27 בינואר 2009

מגדלי חוף הכרמל

לאחרונה התברר כי עיריית חיפה בשיתוף חברת דלק נדל"ן, מתכוונת להמשיך ולבנות את פרויקט מגדלי חוף הכרמל, ארבעה מגדלים מכוערים נוספים לשניים הקיימים, שיחסמו את הנוף, יפגעו פגיעה סביבתית קשה במרקם החופי של העיר חיפה ויחסמו חלק מהגישה לים לרבים מתושבי חיפה. העניין מעצבן אף יותר מכיוון שמדובר באחד מחופי השייט והגלישה הטובים ביותר. כל זאת למען עסקה נד"לנית שתהרוס ערכי טבע קיימים ותיצור מהבחינה העירונית "קהילה סגורה", דוגמת פרויקט אנדרומדה ביפו, שתמוקם אל מול שכונת נווה דויד, אחת השכונות החלשות ביותר בעיר. הפרויקט (שהכדאיות הכלכלית שלו מוטלת בספק, מכיוון שגם מלונות חוף הכרמל שקיימים כבר לא הכי מוצלחים) יחסום את הגישה לים, יתרונה היחידי של השכונה כיום. לפרויקט מתנגדים מספר ארגונים ובראשם החברה להגנת הטבע.
שכונת נווה דויד, שוכנת ליד כביש 4 המפריד בינה לבין הים, השכונה מקושרת אל מרכז הכרמל על יד ציר דרך הים וסמוכה לטיילת חוף הכרמל, לפרק הכט, לקניון חיפה למרכז הקונגרסים ואף למת"ם. יש פה מצב של מערכת מקוטעת של זרימה עירונית אפשרית, חיבור וחיזוק מוקדים אלו יכול להוביל לצמיחה עירונית תוך שימור ערכי טבע.
השאלה היא מדוע לא ליצור מינוף בשכונת נווה דויד לפתח אותה כשכונה תיירותית, מדוע לא לפתח שם מלונות בוטיק קטנים לצד מסעדות פאבים ובתי קפה ולחברם לטיילת החוף שכבר קיימת.
כך ניתן בעצם "להרוג שלוש ציפורים במכה אחת".
הראשונה שמירת המרקם החופי לדורות הבאים על כל המשתמע מכך.
השנייה, יצירת פיתוח בר-קיימא, שימוש בשכונה קיימת השוכנת ליד הים, תוך שימור חוף הים וחיזוק השכונה הקיימת.
השלישית יצירת פיתוח כלכלי תוך שיקום שכונת נווה דויד על ידי מינוף שיתבצע בצורת הקמת מערכת תיירות, שתחובר אל מערכת התיירות והמערכת הכלכלית הקיימת.
על ידי כך ניתן יהיה "לזרום" עם המרקם העירוני הקיים ולא לחסל אותו על ידי הקמת שכונה סגורה על החוף.
תיירים יוכלו ללון במלונות הבוטיק של השכונה, לאכול במסעדות ולבלות בפאבים שיקומו בשכונה ואלו הקיימים כבר בטיילת ולבלות את רוב היום בים, באטרקציות בעיר ובקניונים, הלא כל כך מצליחים כיום, הסמוכים לשכונה. חיזוק השכונה כמוקד ליד הים יוכל להוביל להעלאת ערכי הנדל"ן משום קרבתו לאזור בילוי, לים, למרכזי קניות ולמרכז התעסוקה מת"ם ושוב כל זאת תוך שמירה על הטבע.

4 תגובות:

  1. באמת קשה להאמין שהעירייה מקדמת פרויקט שכזה. במקום לחשוב על דרכים לחדש את שכונת נווה דוד, שיש לה פוטנציאל עצום - מקבלים פרויקט שיהרוג לגמרי את השכונה הזו. עכשיו היא תהיה כלואה בין כביש 4 לבין המגדלים המדירים, מנותקת מחיפה... ולא פחות גרוע - מגדלים על החוף ? כמה מלחמות אפשר עוד לעשות כדי שיפנימו כבר במערכת התכנון את הנזקים העצומים של בניה על קו החוף.

    השבמחק
  2. גיא - מבלי משים אתה הופך להיות "אורבניחיפה". כל מילה נכונה וכואבת - מגדלים על החוף, מול שכונת מגורים שנמצאת בקשיים, עוד קהילה מגודרת, שוב העדפה של מגורי עשירים במקום שיפור רמת החיים של תושבים ותיקים. רק רציתי להוסיף לגבי הפתרון התיירותי שהצעת - שלדעתי הכי נכון היה לפתוח בתהליך משתף עם תושבי שכונת דוד וללמוד מהם כיצד היו רוצים הם לשפר את סביבתם. כמו כן - לתת להם הכלים לעמוד מול הפרויקט הזה שיהיו לו השלכות מרחיקות לכת על השכונה - כפי שציינת בפוסט וצויין גם בתגובה הקודמת.

    השבמחק
  3. חיפה, עיר הנמל שפניה לים וצמחה ממנו, ברחה ועלתה לה לכרמל. במקום להשתמש בנכס הגיאוגרפי הייחודי שלה ולפתח את הקשר בינה לבין הים היא הזניחה במשך שנים את קו המים והעיר התחתית.
    מצביע על חשיבות הנוף הרחוק לעומת הקרוב או על העדפת פנאי ונופש בהר לעומת בים.
    בזמן האחרון מקודם תכנון לעיר התחתית - חיפה הדבר הבא? הפרויקט שאתה מציג יכול להשתלב יפה בתכנון זה, בקנה מידה אנושי ותוך שמירה והתייחסות לתושבי האזור.

    השבמחק
  4. עוד לא מזמן במקום מגדלי חוף הכרמל, היה חוף ים (חוף הכרמל) מהחופים היפים בארץ.

    השבמחק