יום שבת, 17 בינואר 2009

האיש והרחוב - עקיבא אריה וייס

עקיבא וייס כבר לא איתנו כדי לענות על השאלה אם "הגודל כן קובע", אבל בתל אביב קבעו שהגודל של הרחוב שייקרא על שמו יהיה קטן.


עקיבא וייס הוא שפינטז תל אביב, הוא שחלם תל אביב, ולעומת הרצל, גם הגשים. מאז שהגיע לישראל ב 1906 הוא חלם תל אביב. אגודת "אחוזת בית" נוהלה על ידו, ובזכות הכריזמה שלו קמה "אחוזת בית", שכידוע הפכה לימים ל"תל אביב" ולאחר מכן – "תל אביב יפו".

וייס ניהל את האגודה קרוב לארבע שנים, מיום היווסדה בשנת 1906 ועד 1910, כשנה לאחר תחילת בניית השכונה ונשאר נאמן לתוכנית העיר שהציע ב"ישורון". הוא פעל להשגת הלוואה מהקרן הקיימת, פיקח על יישור השטח, עמד בראש ועד הבניין ופיקח על בניית הבתים ועל סלילת הרחובות. הוא זה שדחף את חברי הועד לקנות עוד ועוד אדמות ולהגדיל את תל אביב, ומשסירבו – התפטר מתפקידו כיושב ראש הועד. את מקומו תפס – מאיר דיזנגוף.
ובכל זאת, לא ברור כיצד רחובות גדולים בתל אביב נותנים את הכבוד הראוי לאישים חשובים בתולדות המדינה, הציונות או תל אביב – דיזנגוף, ארלוזורוב, אלנבי, בן יהודה... כל אלה רחובות גדולים ששמותיהם שגורים בפי כל תל אביבי, ואפשר אפילו לומר – בפי כל ישראלי. מדוע, אם כן, רחוב כל כך קטן ולא משמעותי בתל אביב נקרא על שמו של וייס ? מדוע לא קראו רחוב גדול יותר על שמו של האדם שאמר שתל אביב תהיה "ניו יורק של ארץ ישראל", ודי צדק ? (על אף שוודאי לא דמיין עד כמה...) מכיוון שוייס הוא אישיות כל כך חשובה בהיסטוריה של תל אביב, רחוב וייס היה צריך להיות לדעתי אחד הרחובות הגדולים והחשובים בתל אביב !



אז הנה רעיון לתל אביב לכבוד יום-הולדתה המאה : לקרוא רחוב גדול ומשמעותי יותר בתל אביב על שמו של האדם שהוליד אותה.. אני אישית הייתי תורם את רחוב קיבוץ גלויות או את דרך השלום לפרויקט... אולי עדיף לשמור את השם "שלום" לימים שבאמת יהיה שלום, ובינתיים להצדיע בשמות למה שכבר היה ובזכותו אנו פה, מאשר למה שאנחנו עדיין מפנטזים עליו ...

4 תגובות:

  1. שוב אני מוצאת את עצמי נפעמת אל מול האיכפתיות של דור העתיד אל מול מורשת והיסטוריה.
    מקומו של עקיבא וייס נפקד ושלא כדין.ישנן עוד כמה פרסונות שיש לתקן את העוול ההיסטורי עמן.
    כמורה להיסטוריה ואזרחות אני מסכימה עם כל מילה.
    בת שבע ק.

    השבמחק
  2. תודה על התגובה
    וגם - רק כשהפוסט עלה לבלוג שמתי לב כמה קטנות התמונות. מצטער, מפעם לפעם לומדים להתייעל עם הטכנולוגיה. לי זה קורה קצת לאט...

    השבמחק
  3. טוב תודה ליוני (מה היינו עושים בלעדיו באורבניקה) גדלו התמונות...

    השבמחק
  4. בו יקר, וכי יקראו ש\על שמו רח' גדול יותר היגדלו מעשיו?, הלא נאמר-כשמת מלך אומרים "עשה ככה וככה" ואולם, כאשר קיסר מת. הרי אומרים:"עשינו ככה וככה".
    בקיצור, עקיבא וויס שייך לתקופה מסוימת ומוגבלת וככל שחשובה, הרי זכרונו אינו קשור לשם זה או אחר ולא בשם רחוב תזכר לו הפינה ההיסטורית.
    דווקא בקסם של סמטה אלמונית פינת פלמוני טמון הקסם של תל אביב, באותה ירושת ליטוינסקי של "גרוש" וצער בעלי חיים, באותם סיפורי "שלוש" שעדיין עוברים בעיר.
    ודיזנגוף, הרי על סוס לבן בעדלאידע רכב...

    השבמחק