יום ראשון, 11 בינואר 2009

המהפכה בתחבורה הציבורית - מתחילים להריח משהו?

רבות חיכינו וציפינו למהפכה בתחום התחבורה הציבורית. ארגוני הסביבה והתחבורה סימנו מספר תחומים הדורשים צעדים מיידיים בכדי להפוך את התחבורה הציבורית לנוחה, מהירה ובעיקר עדיפה על הרכב הפרטי. בין צעדים אלו, דובר רבות על כרטוס משותף, הפעלת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) בלעדיים , והקמת מרכז מידע משותף.


בנוגע למוקד המידע המשותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית - יוזמה פרטית אשר תפסה תאוצה , נותנת את הפתרון. כרגיל, כאשר המדינה והרשויות (משרד התחבורה במקרה זה) אינם מתפקדים וכופים על המפעילים , החברה האזרחית נאלצת להכנס לפעולה. במקרה הזה אתר אוטובוסים מהווה פיתרון "לא-פורמלי" אך גם בהחלט אחד שעונה על הציפיות. האתר עושה שימוש במיפוי "פתוח" ומזמין את המשתמשים לעדכן ולעזור במיפוי ועדכון פרטים.

בנושא הכרטוס המשותף, דן יוצאת בפיילוט עם ה"רב-קו" כרטיס חדש שיאפשר מעבר מהיר וזריז בין אמצעי התחבורה השונים. בתחנת רכבת ההגנה נתקלתי היום בעמדה בה הופק לי בתוך כ- 4 דקות לכל היותר, כרטיס "רב-קו" אישי . היות ומדובר בפיילוט, אני רוצה לקרוא לכולכם להוציא כרטיס שכזה (ללא עלות עד כה) כבר עכשיו עוד בטרם סיימתם את הכרטיסיה שלכם. ההיענות רבה תראה את התמיכה של הציבור ב"רב-קו" ותסייע גם ביצירת מאגר מידע שיאפשר להבין ולנתח את הנסיעות העירוניות והבינעירוניות. מאגר זה יאפשר לנתח ולהבין גם כיצד לתכנן מערכות תחבורה ציבוריות טובות יותר ואשר עונות על הצרכים של כולנו.

לבסוף, נושא נתיבי התחבורה הציבורית הוא כאוב מבחינתי. מדובר על סימון פשוט על הכביש (במידה ורוצים לחסוך) והקפדה על אכיפה (שעשויה להוות יופי של מקור הכנסה באופן כללי). מצד שני, המצב כיום לפיו הנתיבים אינם יוצרים רשת חיונית וכאשר משתלבים בהם ללא הפרעה (או דווקא עם הפרעה מרובה) רכבים פרטיים, איננו מאפשר הפעלת התחבורה הציבורית באופן יעיל והוא מצב בלתי נסבל בעליל.

נספר גם כי רבות מדובר על "המהפכה התחבורתית" בישראל. הנה מקבץ מאפיין של דברים שעלו ברשת - בחלק מהנושאים חלה התקדמות אולם מרביתם נתקע ומתעכב:
כפי שרואים, באחרונה פעילות רבה לשיפורים בתחום שכוללים שינויים נרחבים ושינויו המהותי של מערך האוטובוסים והתפעול של "דן" עוד ב- 2009. בעיר בעלת מבנה גיאוגרפי נוח יחסית, כמו ת"א-יפו, התוצאות יהיו מובהקות לדעתי ויוכיחו עד כמה ניתן באמצעות שינויים תפעוליים להביא לשיפור עצום ברווחת החיים של כולנו. אני מחכה בקוצר רוח לתחילת היישום!

9 תגובות:

  1. תודה על הסקירה המקיפה. אתייחס לכמה נקודות:
    - מודיעין מאוחד: אתר אוטובוסים עולה על הציפיות מאתר כזה, אבל אין מנוס מגוף *רשמי* בעל *אחריות* על הנתונים שהוא מספק. זה לא שירות שיכול לתת צד שלישי בלי לקחת אחריות. כמו כן, דרוש גם מוקד טלפוני.

    - רב-קו: אכן התפתחות מעניינת שמקרבת אלינו את הקדמה, ועם זאת, יש הרבה מאוד בעיות. אין גוף שבאמת אחראי על הרב-קו. בפורום תח"צ בתפוז העלה מישהו בעיה טכנית: הוא טען את הכרטיס בדן, וזה דפק לו את הסכום הטעון בקווים: אין לו למי לפנות כדי לפתור את הבעיה. לדעתי זה הרבה יותר מבעיה נקודתית, סימפטומים שלה יופיעו בעוד הרבה הזדמנויות. כמו כן, חופשי חודשי או חופשי יומי שיכלול את קווי אגד, דן, קווים ור"י בת"א נשמע לי מאוד רחוק מהתכנית הנוכחית.

    - תכנית הרה-ארגון בקווי ת"א: אי אפשר שלא להתרשם מיוזמה לביצוע שיפור מקיף, אבל הוא יכול להיות ממומש מאוד מאוד גרוע, וליצור הרבה נזקים. התכנית מתבססת על הרבה יותר "קונקשנים". לא עוד קווים מפותלים שעוברים בשכונות, מגיעים לכביש ראשי ונכנסים שוב למסלולים מפותלים בשכונות. זה אומר שנסיעה בקו אחד עלולה להפוך נסיעה ב- 2 עד 3 קווים. מודל כזה נשמע לי נכון, אבל יעבוד טוב אך ורק אם יש נת"צים אמיתיים וקדימות על פני הרכב הפרטי. וכמובן, אם מוציאים מספיק אוטובוסים. אם בכל החלפה מחכים מעל 5 דקות, המודל הזה יעשה רק נזק.

    פתרון לרבות מהבעיות יגיע, כפי שמופיע במסקנות ועדת סדן, עם הקמת רשות מטרופולינית וארצית לתחבורה ציבורית, שתהווה כתובת ותהיה גוף עם סמכות ושיניים. כיום נושא התח"צ נמצא במקום שולי ביותר במשרד התחבורה, ומי ששולט באמת בעניינים הן חברות האוטובוסים, שבמקרים רבים האינטרסים שלהם הם לא האינטרסים שלנו, הנוסעים.

    אורן
    מגמה ירוקה, דובר תא האוני' הפתוחה.

    השבמחק
  2. הי אורן, תודה על התגובה!

    אני מצרף קישור לבעיות שהועלו בפורום תפוז. קראתי אותן וזה נראה לי רלוונטי:
    http://sf.tapuz.co.il/shirshur-394-122842239.htm

    בנוסף, צפויות גם בעיות במידה והכרטיס יכיל "חבילות" - מה אם ארצה לסוע ממקום כלשהו למקום שאיננו נכלל בחבילות שלי? טעינה של סכום מסויים עשויה לפתור את כל הקושי!

    אכן נדרש מוקד מידע משותף "רשמי" שניתן יהיה לפנות אליו טלפונית, ב- SMS, בדוא"ל, באמצעות האינטרנט, בפקס וכו'.

    אני חושב שבמעבר לקווים חדשים אכן יהיו בעיות שונות. כפי שאתה מציע, אני מסכים שהשינוי דורש הגדרה של נת"צים מראש.
    כפי שאתה אומר - יהיו בכל מקרה ליקויים בקישוריות, תדירות וכו'. עם זאת, אין סיבה שלא לבצע את השינוי ולהכניס שיפורים על הדרך. תכנון כוללני שאמור לייצר "מצב אידיאלי" הוא הבעיה העיקרית בתפיסת התכנון.

    רשות תחבורה מטרופולינית היא אכן צורך שנועד למנוע את העומס על משרד התחבורה ולבצע הגדרה של היררכיה חדשה בתחום. קצת כמו רשויות מקומיות ומשרד הפנים. או משרדי הממשלה האחרים והמחוזות שלהם. על הנושא כתבתי בבלוג של אורבניקה וגם כאן:
    http://jonathanheyman.blogspot.com/2008/05/blog-post_17.html

    מתוך הדברים שלך, אני מסמן בעיה עקרונית חמורה - איך נותנים משוב על הרב-קו?
    אני מצרף קישור למשרד התחבורה בנושא תחבורה ציבורית.
    http://www.mot.gov.il/wps/PA_1_0_69/Portlet_3/jsp/searchResult.jsp?subject=72%2069%2095%2070%2065%2081%2095%2051%2049%20&searchParam=1512%201489%2032%201511%201493%20&arch=72%2069%2095%2070%2065%2081
    אכן קשה להבין לאן פונים. אולי מגמה ירוקה ואורבניקה - התעוררות עירונית יכולים לארגן ביחד העברת פניות, משוב והערות למשרד התחבורה?

    השבמחק
  3. רציתי רק להוסיף על הכתבה המעולה והתגובות הלא פחות, שלדעתי הפספוס כאן הוא לא ניצול של "המהפך" לצרכי רישות העיר ב BRT, ואז כמובן - נתיבי תחבורה ציבורית. לפי מה שהבנתי מהכתבה (ואני מקווה שהבנתי נכון) ההתייעלות היא בינתיים רק במסלולים ולא במסה, בנוחות, באטרקטיביות של כלי תחבורה שונה כמו ה BRT. אני עדיין לא חושב שב"מהפיכה" הזו יש בכדי לשכנע אנשים לנטוש את רכבם לטובת תח"צ, והרי זו אחת המטרות המרכזיות.

    השבמחק
  4. משרד התחבורה הוא זה שאמור לעמוד מאחורי הכרטיס, בפועל אין מי שבאמת עושה זאת. בנוסף, הכרטיס יצא בקוים כשניים לפני דן.
    כאשר הנפיקו את הרב-קו כסטודן לסטודנטים, רובם המכריע לא הצליח להבין איך הכרטיס עובד, מייד נחלצתי לעזרת הדובר והסברנו לעשרות הסטודנטים איך הבלגן הזה עובד. אם סטודנטים התקשו להתסדר עם הכרטיס, מה יהיה עם האוכלוסיה הנוספת, זקנים ועולים כאשר השימוש בכרטיס יורחב?
    שלא לדבר עם כך שהנהגים ממש שונאים אותו ולא מנסים להבין אותו (הבעיה שאני בעיקר התלוננתי עלי, כן מבין המתייעצים לגבי בעיות הרב-קו שפורום בתפוז אני הייתי.)
    העלת פה יוזמות חיוביות, רק חבל שבפועל הן פחות, בעיקר כי הן לא יוזמות ממשלתיותת ממוסדות. ד"א - מי שרוצה לדעת כיצד להגיע ממקום למקום, שאלה בפורום תפוז יעלה כמעט יותר מהאתר אוטובוסים.

    השבמחק
  5. הי קרן, תודה על התגובה.
    כמו שאנחנו יודעים, באמת אין כתובת מוגדרת במשרד התחבורה לעניינים הספציפיים של הכרטיס ובעיות שונות בקווים ובתחבורה הציבורית. יש את המוקדים של החברות שכמובן לא חולקות את המידע זו עם זו ובטח שלא עם משרד התחבורה שאמור לפקח עליהן ולדעת מה קורה בשטח.
    הכרטיס החדש חייב להיות קשור ל"סכום כסף" כלשהו בכדי שיהיה ניתן להשתמש בו באמצעי התחבורה השונים בקלות וביעילות.
    חבל שהנסיון של הפיילוט עם הסטודנטים לא עבד כמו שצריך לדעתך. אולי דווקא אפשר לחפש ולהביא דברים חיוביים שאנשים אמרו בנושא? אולי יש לך קשר עם אגודת הסטודנטים וננסה להציג פה לקחים ושיפורים שהוכנסו בנושא?

    השבמחק
  6. תגובה נוספת שאהבתי:
    http://www.greenchange.co.il/profiles/blog/show?id=2460546%3ABlogPost%3A17948

    השבמחק
  7. מאז פרוץ המשבר הכלכלי לא ראיתי או שמעתי על בעירה כלשהי בחיפוש אחרי נהגים לתחבורה הציבורית
    חסרים המון אוטובוסים.לפחות בקוים שאני נוסע בהם
    וחסרים בכלל אוטובוסים לא מזהמים.( יש כאלה בעולם
    ואם ה-IPHONE הגיע אחרי יום ורבע לפה גם זה יכול,
    רק צריך לדרוש).
    בכלל כל רכבי השירות שממילא חונים בחניון פתוח,למה הם לא מופעלים בגז מכל הזבל שמיצרים פה.

    השבמחק
  8. מכל מה שראיתי היו בתחילה המון בעיות עם הרב קו (מלפני שנה ועד לפני חצי שנה) האם הבעיות נפתרו או שהן עדיין קיימות? כמו כן אני לא רואה את התועלת ברב קו - בטח שלא מבחינה כספית כיוון שאין הנחות כך הבנתי על טעינת כרטיסים שונים מעבר לקיים ובטעינת כסף 20% הנחה שניתן לקבל גם בכרטיסיה. מה עם אנשים שלא נוסעים בדרך כלל בתחבורה ציבורית? יהיו חייבים לקנות רב קו בשביל נסיעה בודדת?
    באשר לתגובות השונות אני במיוחד מסכים עם הצורך הגדול במידע עדכני ומגובה של כל התחבורה הציבורית המרכזת את כל החברות השונות ואת כל המידע לגביהן (גם מעבר לקווים וזמנים) וזו צריכה להיות עדיפות עליונה הרבה מעבר לרב קו והתועלת הזניחה שלה (אם בכלל) יש גם צורך בתכנון מסלול בקווים מרובים הכוללים חברות שונות (לדוגמה מאשקלון לכפר ויתקין - קונקס+אגד)
    כמו כן התחבורה הציבורית (לא רק בגלל הפקקים) לא מדייקת כל כך בזמנים להוציא את רכבת ישראל שלרוב מוציאה על הדקה (יש לקחת מהם דוגמה) נת"צ יכולים להועיל כמו גם אכיפה על הנהגים האזרחיים והאוטובוסיוניים כאחד

    השבמחק
  9. הפתרון הוא פשוט:
    להוציא שני כרטיסי רב קו: אחד של דן ואחד של קווים, ולטעון כל אחד מהם בנפרד. זה מה שאני עשיתי...

    השבמחק