יום ראשון, 24 באוגוסט 2008

פנטזיה אורבנית – כיכר המדינה – חלק ה'

לקריאת חלק א' של הפוסט

לקריאת חלק ב' של הפוסט
לקריאת חלק ג' של הפוסט
לקריאת חלק ד' של הפוסט

בפוסט זה אציג את החלופה השלישית והאחרונה שהועלתה על-ידי תנועת אורבניקה לתכנון כיכר המדינה.

אופציה ג' - הכיכר הירוקה

האופציה השלישית שהעלנו לתכנון מחדש של כיכר המדינה היא אולי דווקא האופציה הפשוטה והמתבקשת ביותר שניתן להעלות על הדעת כשחושבים על כיכר המדינה. למרות זאת, החלטתי להציג אותה אחרונה בסדר האפשרויות מכיוון שרציתי להראות שגם אופציות שכוללות בתוכן סוג כלשהו של בינוי (כמו האופציות הקודמות שהוצגו) עשויות ליצור כיכר מעניינת וטובה יותר.
הכיכר הירוקה, כשמה כן היא – כיכר שהצבע הירוק שולט בה יותר מכל צבע אחר.
באפשרות זו רצינו ללכת על סוג קיצוני ביותר של ירוק – ליצור מעין אזור של טבע פראי בלב העיר. אזור שבו הירק והצמחיה הטבעיים יבואו בניגוד גמור לתחושה האורבנית הצפופה והחונקת המקיפה את הכיכר. הניגוד הגמור המפריד בין העיר הצפופה לטבע הפרוע יוצר לטעמינו מראה מרגש, בדומה לפארקים עירוניים גדולים אחרים בעולם, כשהדוגמה הטובה ביותר לכך היא הסנטרל פארק בניו-יורק, כשקו החיתוך הישר כסרגל בין האזור הירוק ובין המגדלים הסובבים אותו יוצר ניגוד חד ומעניין. בכיכר המדינה, הקו החד המפריד בין הירוק לבין העיר יופיע בצורת עיגול סמטרי ומושלם, דבר שידגיש עוד יותר את הניגודיות הזו.
לא מדובר כאן בעוד פארק "רגיל". הרעיון היה ליצור ממש מעין שמורת טבע בלב כיכר המדינה. אזור שבו ישתלו מינים שונים של צמחיה ועצים מסוגים שונים, כדי לנסות ולהחזיר מעט ממה שהשטח הגדול המכונה "גוש דן" גזל מהסביבה הטבעית שעליו הוא נבנה.
הפארק יוכל לשמש כשטח פראי וטבעי, למרות הימצאותו בלב ליבה של העיר המרכזית בישראל. הצורה הסמטרית והעגולה שמגדירה אותו תדגיש לדעתנו את הטבע הפראי שבו. בפארק ניתן יהיה לשחרר מינים שונים של בעלי חיים ולנצל אותו להעברת שיעורים בנושאי טבע ואיכות הסביבה לאנשי העיר שרגילים לנסוע הרחק מעירם כדי לחזות בטבע כזה.
לצורך הפיכת שטח הכיכר לפארק טבעי ביטלנו לחלוטין את טבעת הכבישים המקיפה אותו (רח' ה' באייר) ובמקומו ישמשו כבישי הגישה האחוריים של הכיכר כדרך הגישה של דיירי הבניינים הסובבים את הכיכר. רח' ז'בוטינסקי ורח' וויצמן ישוקעו מתחת לכיכר לצורך המשך זרימת התנועה בצירים אלו.
השטח הירוק של הפארק אף "יגלוש" במקומות מסוימים מחוץ למעגל הגדול של הכיכר ובכך יפנה את תשומת לבם של המתקרבים לכיכר לנוכחותו של הפארק וידגיש את עוצמתו של הטבע על העיר.
כל האופציות שהוצעו כאן בשבועות האחרונים לכיכר המדינה הינם חלק מפרוייקט "פנטזיה אורבנית", בה ניסינו לתאר בצורה מילולית ולהמחיש בצורה גרפית את הפנטזיות של חברי תנועת אורבניקה לכיכר המדינה.
ברצוננו להעלות את המודעות של תושבי העיר והמבקרים בה לסוגיות תכנוניות הנוגעות לכולנו ואשר אינן באות לכלל פרסום בדרך כלל. אנחנו מקווים להפוך את פרוייקט "פנטזיה אורבנית" לפרוייקט קבוע שיטפל בכל פעם באזור אחר בעיר. את פרוייקט כיכר המדינה בכוונתנו להפוך לתערוכה מקיפה שתציג בנוסף להצעות של עמותת אורבניקה את כל שאר התוכניות שנרקמו לאורך השנים לכיכר המדינה, בנסיון להביא לידיעת הציבור את התוכניות הקיימות, הפנטזיונריות, האפשריות והבלתי אפשריות, וכדי לעודד את שיתוף הציבור במה שקורה בעירו.
בקרוב אפרסם כאן פרטים נוספים על התערוכה ועל המשך הפרוייקט של כיכר המדינה.

2 תגובות:

  1. לפוסט זה פורסמו 5 תגובות בטרם נמחק הבלוג:

    שמואליק גילור אמר/ה...
    פשוט מדהים, חבל שזו רק פנטזיה.
    מזמין אתכם/ו לקרוא את הכתבה שלי לגבי חשיבותם של פארקים בעיר.
    http://yarok.nana10.co.il/Article/?ArticleID=576630&TypeID=1&sid=215
    19:56 24 אוגוסט 2008

    ערן אמר/ה...
    תכנית יפה מאוד שלא נותנת מענה לבעייה המרכזית שקיימת סביב תכנון כיכר המדינה והיא הזכויות הקנייניות של אנשים בכיכר.
    תכנית שלא מציגה פתרון כלשהו לבעייה זו לא נותנת פתרון אדריכלי לסוגיה האמיתית שבמחלוקת.
    22:22 2 ספטמבר 2008

    יהונתן הימן אמר/ה...
    לדעתי הבעיה המרכזית היא דווקא קיבעון מחשבתי. אולי צריך לפצות את בעלי הקרקעות ודווקא להפוך את הכיכר לציבורית?
    הפרויקט של אורבניקה שנקרא "פנטזיה אורבנית" נועד למיטב הבנתי דווקא להציע הצעות שהן "מחוץ לקופסא", הצעות לאלטרנטיבות שאינן ישימות, או שדורשות "פשרות" כואבות. מטרתן הוא לעורר דיון.
    כאשר ניגשים לשלב התכנוני, אכן יש להתחשב בגורמים רבים ושונים ובהם המצב הסטטוטורי, הסדרי הפיצויים, מאזן הכוחות בין בעלי העניין, ההשלכות החברתיות-כלכליות-סביבתיות ועוד.
    הבעיה המרכזית לדידי בנושא כיכר המדינה (ויש שיגידו דווקא הפתרון) היא דווקא העיכוב ביציאה אל הפועל מהחלטה. אנו חושבים המון, משנים, מתכננים מחדש, מתווכחים, רבים, ומתלבטים. בנתיים הכיכר אינה משמשת צרכים כלשהם בכלל.
    אחרים דווקא יטענו שיש לעכב את הביצוע ככל שניתן שכן דבר זה משמר את השטח הפתוח (והבלתי מפותח), אשר בו זכויות בנייה מוקנות.
    23:01 2 ספטמבר 2008

    ערן אמר/ה...
    כדי לפצות את בעלי הקרקע בכיכר המדינה צריך מאות מיליוני שקלים.
    האם זוהי המטרה החשובה ביותר בעיר כרגע? מסופקני.
    לכן צריך לחשוב אדריכלית איך מגייסים את הכסף.
    למשל מעבירים את זכויות הבנייה להיקף הכיכר כך שבמקום הבניינים הקיימים יבנו מגדלים של שלושים וארבעים קומות וכך מפצים את בעלי הקרקע.
    או נניח שנותנים זכויות למגדל אחד בלבד שטביעת הרגל שלו קטנה אבל גובהו כ-60 קומות.
    בכל מקרה כל הכבוד על היוזמה וההשקעה.
    21:19 5 ספטמבר 2008

    יהונתן הימן אמר/ה...
    כפי שציינת, ראוי לפצות את בעלי הקרקע. שאלות רבות עולות:
    בכמה? האם לפי התכנית שאושרה בעבר ולפיה נבנה המעגל החיצוני? האם לפי התב"ע שאושרה עכשיו? האם ראויה הפקעה של עד 40% ללא תמורה?
    אגב, בעיריית ת"א-יפו תקציב שאמור לשמש בדיוק לצרכים אלו - ל"קניית" קרקעות עבור הציבור!
    ניתן בהחלט לפצות באמצעות ניוד זכויות. רעיון שכזה עלה בפגישתנו האחרונה שהתקיימה בכיכר המדינה.
    החשיבה האדריכלית עליה אתה מדבר, לדעתי היא חשיבה כלכלית או אתית מבחינת גובה הפיצוי ודרך הפיצוי. זו חשיבה של הוצאת הפרויקט אל הפועל, חשיבה ביצועית.
    בכל אופן, באם תרצה לסייע במסגרת הפרויקטים של אורבניקה בכיכר או בכלל, תרגיש חופשי ליצור קשר:
    info@urbanica.org.il
    22:03 5 ספטמבר 2008

    השבמחק
  2. זה הרעיון הכי מדהים לכיכר המדינה! כששמעתי על התיכנון לבנות שם 3 מגדלים, וראיתי את רישומי התכנון, פשוט הזדעזעתי עד כמה המגדלים שהועלו להצעה נראים כל כך מכוערים ומכערים את הסביבה... להקים שם פארק בדיוק כמו בדף הזה, עם אגם גדול באמצע זה יהיה פשוט המקום היפה והשפוי ביותר לתל אביב! הלוואי שיקבלו שם שכל כבר ויעשו את זה.

    השבמחק