יום ראשון, 17 באוגוסט 2008

פנטזיה אורבנית – כיכר המדינה – חלק ד'

לקריאת חלק א' של הפוסט


בפוסט זה אציג את החלופה השנייה לתכנון כיכר המדינה. גם בחלופה זו, כמו בחלופה הקודמת ובזו שתבוא לאחריהן, ניסינו לגבש כקבוצה רעיון תכנוני חלופי לתוכנית המגדלים בכיכר המדינה.

החלופות אינן אמורות להוות תוכנית ישימה ומיידית שתחליף את התכנון הקיים לכיכר. מטרת החלופות הינה להציג מספר דרכי התבוננות שונות על תכנון הכיכר, ובעיקר לפתח דיון ציבורי אשר מטרתו לעורר מודעות לסוגיות תכנוניות בעיר בכלל ולסוגיית כיכר המדינה בפרט.

אופציה ב' - הכיכר התיירותית

הכיכר התיירותית היא כיכר שונה בתכלית מהכיכר המבונה אותה הצגתי בפוסט הקודם. הכיכר התיירותית מדברת על יצירת חלל עירוני ייחודי ומובחן, מלא בפונקציות ציבוריות לרווחת תושבי העיר ומבקריה שיהווה נקודת ציון ייחודית בעיר ובארץ. כככיכר המכונה "כיכר המדינה", באה הכיכר התיירותית וממלאת שם זה בתוכן - הכוונה היא להפוך את הכיכר באמת "לכיכר של המדינה". בדומה לכיכרות ראשיות אחרות בעולם, כגון plaza de espana במדריד, Trafalgar square בלונדון וכיכר san pietro ברומא, הכיכר התיירותית אמורה להפוך ללנדמרק תל-אביבי חשוב, אשר אמור למשוך אליו תיירים ומבקרים בשל הפעילות הציבורית השוקקת שתתקיים בו ומבנה מיוחד שיוקם בו ובתקווה יהפוך ללנדמק שיסמל את תל אביב ויהווה "אתר חובה" לתייר המבקר בארץ.

מימין לשמאל: כיכר סן פייטרו ברומא, כיכר טרפלגר בלונדון וכיכר ספרד במדריד

באופציה זו בחרנו להשאיר את הכיכר כולה פנויה לחלוטין מבנייה פרטית. כמו בכיכר המבונה, גם כאן החלטנו לסגור את חצי המעגל הדרומי של הכיכר לתנועת כלי רכב ובכך לחבר את שטח הכיכר, שיישאר מרוצף ברובו, באופן חופשי יותר אל העיר.

הכיכר התיירותית - מבט על

החלק הפנימי של הכיכר יהיה כאמור מרוצף ויכיל מגוון פונקציות ציבוריות ותיירותיות כגון בתי קפה, אמפיתאטרון קטן שישמש למופעי רחוב, מתקנים לרולרבליידס וסקטבורד ותצוגות קבועות ומתחלפות שיהוו מעין "מוזיאון פתוח" בו יוצגו פרטים מההיסטוריה של המדינה, כיאה לכיכר של המדינה. בנוסף מיפינו את כל העצים היפיפיים שצומחים כיום בכיכר והשארנו אותם במקומם כחלק מהארגון המחודש של הכיכר ככיכר מרוצפת. אלמנטים עיצוביים נוספים של גבעות דשא ובריכת השתקפות ישולבו בעיצוב הכיכר ויהוו מוקדים למשיכת קהל.

במרכז הכיכר יתוכנן מבנה גבוה ומיוחד, שבסיסו יכיל פונקציות ציבוריות כמו אולם תאטרון, מוזיאון וכדומה, וחלקו העליון יהווה מעין מגדל תצפית פתוח לציבור הרחב, אשר בראשו יהיו חללי תצפית וחללים נוספים שיוכלו לשמש את הציבור לשימושים שונים.

המבנה שיוצג כאן בהדמיות הוא סכמטי ומשמש כהמחשה רעיונית לאובייקט אדריכלי-פיסולי מרשים שישמש כנקודת ציון ייחודית שתיראה ממקומות רבים בעיר ותייצג את הכיכר.

למעשה, הרעיון בכיכר התיירותית מנסה לפתור את בעיית הגודל העצום של כיכר המדינה, שאינו מאפשר (בודאי לא כיום) הרגשה של אינטימיות, מפגש ואינטגרציה. במקום שטח ענק, גדול ופתוח, הרעיון הוא לחלקו למספר אזורים שונים, שבכל אחד מהם יתוכננו פינות בעלות פונקציונאליות שונה, ובכך יווצרו מקומות נעימים ומובחנים בכיכר שיהוו אזורים מושכי קהל ויוכלו לקיים את אותה הרגשת אינטימיות ומפגש שכל כך חסרה כיום בשטח הענק והריק המכונה "כיכר המדינה" .

3 תגובות:

  1. לפוסט זה פורסמו 2 תגובות טרם נמחק הבלוג:

    בן דליה אמר/ה...
    הנה רעיון שמכבד את מושג הכיכר. הכיכר התיירותית עשויה להוסיף לתל אביב עניין ותוכן ולהפוך את המקום הזה למה שהוא באמת צריך להיות - כיכר של כולנו, כיכר שבא לנו לבקר בה, כיכר המדינה. אם חלופה זו הייתה נבחרת תל אביב הייתה מרוויחה אתר עליה לרגל שהיה תורם לחזות שלה ולאופי שלה הרבה יותר מכל חלופה אחרת.
    09:52 18 אוגוסט 2008

    יהונתן הימן אמר/ה...
    ת"א היא עיר המושכת חלק ניכר ועיקרי מהתיירים המגיעים לארץ. רעיון זה תומך ומבסס אותה עמוק יותר מבחינת ההיצע התיירותי שבא. הקצאת מרחב מסויים לתיירים שכולל אטרקציות ומוקדי עניין במרחקים קצרים זה מזה, הופך את העיר למזמינה יותר עבור התייר. המגדל עצמו מהווה ציון דרך חשוב ונקודה שעוזרת בהתמצאות בעיר ומשפרת את הקריאות שלה.
    00:52 19 אוגוסט 2008

    השבמחק
  2. מצויין. אני ממש בעד. אהבתי מאד

    השבמחק
  3. חמבלגט! בשוט מזצוין!

    השבמחק