ב 17 למרץ, לפני יומיים, התפרסמה ב"עכבר העיר" הכתבה : "חוף ים חוזר לתל אביב". הכתבה תיארה את התכנית לשיפוץ חוף הים, כאשר בין היתר מדובר על שביל אופניים על חשבון נתיב של הכביש (כן!), הפיכת רציף הרברט סמואל למדרכה המזרחית של הטיילת (כן, כן!) ולביטול המעקה המפריד בין הטיילת לחוף הים - לטובת מדרגות מדק עץ שינגישו את החוף.
במקרה התגלגל אלי מייל מאחד החברים ב"עיר לכולנו", מייל משבח לתכנית. תשבוחות לשביל האופניים, להאטת התנועה בטיילץ ולהעדפה להולכי הרגל. ואמנם, מתבקש לשבח תכנית כזו כי כולנו - כל העירוניים האמיתיים לפחות - חולמים על עיר שאפשר ללכת בה, ועל מרחבים ציבוריים איכותיים.
אבל מיד אחריו הגיעה תגובה חריפה, קולחת ואפילו זועמת מתושבת תל אביב. אני רוצה להציג בפוסט הזה את התגובה של ענת, ולו בכדי להמחיש עד כמה הדעות שלנו יכולות להיות שונות, ועד כמה שום תכנית בעולם לא תוכל לרצות את כולם. תמיד מול זה שירצה ניראות יהיה את זה שירצה פרטיות, תמיד מול זו שתרצה ללכת תהיה זו שתרצה לנהוג. הבעיה הזו מתבטאת חזק בפורומים של שיתוף ציבור. אין זה אומר, חלילה, שעלינו לסגת אחורה ברעיון שיתוף הציבור. הציבור הוא הידע המקומי. אני מודה שבקריאה ראשונה של הכתבה אני, כמתכנן התרשמתי מאוד, אבל מצד שני גם מצאתי טעם בטענות של ענת - וזה מראה שאין תחליף לידע המקומי. העניין הוא, לדעתי, שבאבולוציה של רעיון "שיתוף הציבור" עדיין לא הגענו למודל המושלם של שיתוף ציבור - לפיו גם אם לא מצליחים לרצות את כולם - כולם יודעים שזה חלק מכללי המשחק.
להלן התגובה של ענת כלשונה (וכדאי לקרוא לפני כן את הכתבה עצמה כי ענת מתייחסת לדברים שנכתבו שם) :
במקרה התגלגל אלי מייל מאחד החברים ב"עיר לכולנו", מייל משבח לתכנית. תשבוחות לשביל האופניים, להאטת התנועה בטיילץ ולהעדפה להולכי הרגל. ואמנם, מתבקש לשבח תכנית כזו כי כולנו - כל העירוניים האמיתיים לפחות - חולמים על עיר שאפשר ללכת בה, ועל מרחבים ציבוריים איכותיים.
אבל מיד אחריו הגיעה תגובה חריפה, קולחת ואפילו זועמת מתושבת תל אביב. אני רוצה להציג בפוסט הזה את התגובה של ענת, ולו בכדי להמחיש עד כמה הדעות שלנו יכולות להיות שונות, ועד כמה שום תכנית בעולם לא תוכל לרצות את כולם. תמיד מול זה שירצה ניראות יהיה את זה שירצה פרטיות, תמיד מול זו שתרצה ללכת תהיה זו שתרצה לנהוג. הבעיה הזו מתבטאת חזק בפורומים של שיתוף ציבור. אין זה אומר, חלילה, שעלינו לסגת אחורה ברעיון שיתוף הציבור. הציבור הוא הידע המקומי. אני מודה שבקריאה ראשונה של הכתבה אני, כמתכנן התרשמתי מאוד, אבל מצד שני גם מצאתי טעם בטענות של ענת - וזה מראה שאין תחליף לידע המקומי. העניין הוא, לדעתי, שבאבולוציה של רעיון "שיתוף הציבור" עדיין לא הגענו למודל המושלם של שיתוף ציבור - לפיו גם אם לא מצליחים לרצות את כולם - כולם יודעים שזה חלק מכללי המשחק.
להלן התגובה של ענת כלשונה (וכדאי לקרוא לפני כן את הכתבה עצמה כי ענת מתייחסת לדברים שנכתבו שם) :
שלום לכולם,
הצילו!!!! איזה פתרונות אתה רואה כאן ? הורסים את הים, את החופים ואת הטיילת. מי יקום ויעצור את האסון הזה???
להלן רק כמה נקודות למחשבה:
1. אז בשביל כמה שבילי אופניים , צריך לזעזע את כל החופים והטיילת??? די כבר עם האופניים האלה, בשביל שביל אופניים תמכרו את החופים?
2. למה עוד פעם משרד מייזליץ-כסיף, שביצע את נמל ת"א? אין עוד משרדים?
למה לא נותנים למשרד אחר לבצע את הטיילת, הרי יש כל-כך הרבה משרדים טובים וראויים? (האם יש להם היכרות אישית עם חולדאי או מי מבעלי התפקידים?.......)
3. הרי נמל ת"א מזעזע!!!!!! לא עושים דק-עץ על פני מאות מטרים, עם מרווחים מטורפים באיזורי בילוי ומסעדות, שסמוך לים!!! כל טיפש מבין ונוכח ש:
א. דק-עץ שנוגע במלח ובשמנוניות של מי הים, הופך למשטח החלקה שמנוני ומסוכן, גם עם נעליים שטוחות!
ב. דק-עץ מחייב מרווחים בין הקורות, ולכן כל הזמן נתקעים בו עם עקבים ו/או אופניים ו/או נופלים שם כסף/ פלאפונים /כרטיסי אשראי.
לכו תשאלו את המלצריות במסעדות שם ויגידו לכם, כמה תקלות יש עם זה- אני אישית ראיתי רבות: כרטיסי אשראי שנפלו בחריצים, בחורות שנקעו רגל או נשבר עקב והן מחזיקות את הנעליים ביד וכו'. גם בבית משפט לתביעות קטנות, יש הרבה תלונות לפיצויים נגד עירית ת"א על נזקים מהדק הזה- לכו תבדקו.
ועובדה, שאחרי תלונות ותביעות, האדריכלים שמו שם תמרורים אמיתיים ש:" אין כניסה לאופניים!!!! (כן, כן, הזוי!) ואין כניסה לעקבים או נעליים (כן, הזוי)". נראה לכם שפוי, שלכל השטח של הנמל והמסעדות והחוף לא תהיה גישה חופשית?
אז אל תבני בדק-עץ, גב' מייזליץ!! תבחרו חומר אחר, שמתאים למגע עם חול-ים, מי-ים, מלח-ים ולחות. מה פתאום עץ? אמנם זה מאוד יפה, אבל בשום אופן לא לים.
ואולי גם בטיילת את רוצה לשים שלטים כאלו,שאסור עם נעליים/עם אופניים/עם בגדים, גב' מייזליץ????
4......אז משרד אדריכלים, שככה הראש שלהם חושב, יבואו לתכנן גם את הטיילת והחופים??? הצילו!!!!!!
והנה גם כאן, אפשר להרגיש בין השורות, באותה חשיבה מעוותת, בה הגראנדיוזיות ןהראוותנות, מטשטשות את ההגיון הבריא.
שימו לב למשפטים הבאים מהכתבה:
"הנקודה הבעייתית בתוכנית היא הבינוי הנוסף על גבי אזור המוקדש כיום למתרחצים. עם זאת, מחקר שביצעו מייזליץ-כסיף טוען כי רצועת החוף הקרובה לטיילת לא נמצאת בשימוש בשל הטמפרטורה הגבוהה של החול, שמגיעה עד 70 מעלות צלזיוס במהלך הקיץ, ובאופן קבוע נותרת שוממת למדי. "אני חושבת שהמדרגות החדשות יאפשרו מפגש מגניב בין אנשים בבגד ים לבין אנשים שפשוט יצאו לסיבוב על הטיילת", אומרת גנית מייזליץ-כסיף. "זה מקום להתפתחות של תרבות חוף חדשה שלא קיימת כיום בעיר".
ואני שואגת: הצילו!!!!!!! זה הזוי!!!!
האם היא רצינית?
א. גם בערבה בדרום הארץ, אין נפש חיה ורוב הזמן היא שוממת, אז מה? אז היא תבנה שם דק ומסעדות?
אני רוחצת בים ואני רוצה שיהיה לי אופק של רצועת חול ריקה, שאף אחד לא דורך עליה. אז מה אם יש שם 70 מעלות? ככה זה בחוף הים, בים כמו בים חם. זה לא קניון!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! אולי היא רוצה לקרות את הכל, ולהכניס שם מערכות מיזוג אוויר????
האם גברת מייזליץ היתה פעם בים, או שהיא לא יוצאת מהמשרד הממוזג שלה עם רצפת הדק?? גם המים עצמם, במרחק 20-30 מטר מהחוף, "לא נמצאים בשימוש.. ובאופן קבוע נותרים שוממים למדי"- אז מה? אז אולי את רוצה לייבש את הים?????????
ב. איזה מפגש 'מגניב' צריך בין גבר לבוש חליפה,שמטייל עם אשתו, לבחורה בבגד-ים מגולחת במקומות המועדים?או בין תלמיד לבין המורה שלו שמשתזפת? על מה את מדברת? איזה 'תרבות חוף חדשה'? מי צריך את זה בדיוק?
להיפך, כל אדם באשר הוא אדם, מרגיש קצת חשוף על החוף, במידה כזו או אחרת, ולכן קיר ההפרדה הרציף, שמפריד בין החול לבין המדרכה הבנויה הוא מצוין, הוא מדהים וחשוב. הוא נותן לרוחץ בים הרגשה, שלא כל העולם מציץ לו לתןך בגד הים או בין הרגליים. אז למה להרוס אותו?
לא כל העולם שהולך לטייל ברחוב, צריך לראות מקרוב את כל הפולקעס של כולם ואת כל הצלוליטיס וכו'. הרעיון המטורף ו"המגניב" הזה של גב' אדריכל מייזליץ גובל במציצנות לשמה! והיא מסווה את זה בתירוץ של 'תרבות'?! חה!
מי שרוצה ללכת לטייל, לא חייב לעשות את זה על הגופות שמשתזפות בחוף, זה מגעיל. איפה ערכים של צנעה, חופש הפרט, צניעות, ביישנות וכו'? האם המשתזפים יהיו כמו קופים בכלוב? נסי מעט להיכנס לראש של המתרחצים או המטיילים- המפגש הזה ביניהם, ממש לא מגניב! להיפך, הוא יוצר מבוכה רבה לשני הצדדים, כי כך טבע האדם וכך יישאר לעולמים, וטוב שכך, הבנת?
5. ולגבי הכביש- שימו לב לקטע ההזוי הבא, של מר אדריכל!
".... לתוכנית הזאת יש כמובן משמעויות תחבורתיות מרחיקות לכת, ובראשן האטה משמעותית של תנועת כלי הרכב בטיילת. "הכוונה היא שמי שמחפש את הדרך המהירה ביותר להגיע מצפון לדרום יבחר במסלול תנועה אחר", מוסיף אביגדור. "ברגע שהמכוניות יסעו לאורך הטיילת במהירות אטית יותר הולכי הרגל ורוכבי האופניים יוכלו לחצות בבטחה במעברים. יש פה העדפה מתקנת כלפיהם ואנחנו חושבים שבמקום כל כך מיוחד מבחינה עירונית זה מחיר שראוי לשלם".
ואני שואלת: יבחר מסלול תנועה אחר?????? איזה מסלול בדיוק? במקום נתיבי איילון יעבור לכביש 6 או ל-443???
הלו! מדובר על ת"א, וכיום הדרך היחידה שעוד אפשר להיעזר בה היא הטיילת. איזה מסלול אחר? את רחוב דיזנגוף, שמתנהל לאיטו במסלול 1 !!! את בן-יהודה שאין בו מסלול פרטי דרומה? את אבן גבירול הפקוק? רחוב הטיילת הוא היחיד שעוד נותן אוויר לנשימה, תרתי משמע, גם לרכבים, ואין שום מסלול חלופי!
אביגדור אביגדור, מי אתה? היכן אתה גר? היית פעם בכלל בת"א? אם זה מה שאתה חושב, אז כנראה שאף פעם לא. משפחתי ואנוכי, חיים כאן עשרות שנים, ואין לאף הולך רגל שום רגשי נחיתות על זה, שמעדיפים את התחבורה. מאיפה הפסיכולוגיה בגרוש הזו? תיעדוף שמיעדוף...חה.
עד כאן. להמשיך?
יש לי עוד הרבה..., אבל אעצור כאן. מקווה שזה יספיק כדי לבלום את "הרושם" - התעוררו !!!!
בהצלחה לכולנו,
ומי ייתן וכל התכניות הללו ירדו לטמיון, ולא יצליחו להתגשם.
הצילו!!!! איזה פתרונות אתה רואה כאן ? הורסים את הים, את החופים ואת הטיילת. מי יקום ויעצור את האסון הזה???
להלן רק כמה נקודות למחשבה:
1. אז בשביל כמה שבילי אופניים , צריך לזעזע את כל החופים והטיילת??? די כבר עם האופניים האלה, בשביל שביל אופניים תמכרו את החופים?
2. למה עוד פעם משרד מייזליץ-כסיף, שביצע את נמל ת"א? אין עוד משרדים?
למה לא נותנים למשרד אחר לבצע את הטיילת, הרי יש כל-כך הרבה משרדים טובים וראויים? (האם יש להם היכרות אישית עם חולדאי או מי מבעלי התפקידים?.......)
3. הרי נמל ת"א מזעזע!!!!!! לא עושים דק-עץ על פני מאות מטרים, עם מרווחים מטורפים באיזורי בילוי ומסעדות, שסמוך לים!!! כל טיפש מבין ונוכח ש:
א. דק-עץ שנוגע במלח ובשמנוניות של מי הים, הופך למשטח החלקה שמנוני ומסוכן, גם עם נעליים שטוחות!
ב. דק-עץ מחייב מרווחים בין הקורות, ולכן כל הזמן נתקעים בו עם עקבים ו/או אופניים ו/או נופלים שם כסף/ פלאפונים /כרטיסי אשראי.
לכו תשאלו את המלצריות במסעדות שם ויגידו לכם, כמה תקלות יש עם זה- אני אישית ראיתי רבות: כרטיסי אשראי שנפלו בחריצים, בחורות שנקעו רגל או נשבר עקב והן מחזיקות את הנעליים ביד וכו'. גם בבית משפט לתביעות קטנות, יש הרבה תלונות לפיצויים נגד עירית ת"א על נזקים מהדק הזה- לכו תבדקו.
ועובדה, שאחרי תלונות ותביעות, האדריכלים שמו שם תמרורים אמיתיים ש:" אין כניסה לאופניים!!!! (כן, כן, הזוי!) ואין כניסה לעקבים או נעליים (כן, הזוי)". נראה לכם שפוי, שלכל השטח של הנמל והמסעדות והחוף לא תהיה גישה חופשית?
אז אל תבני בדק-עץ, גב' מייזליץ!! תבחרו חומר אחר, שמתאים למגע עם חול-ים, מי-ים, מלח-ים ולחות. מה פתאום עץ? אמנם זה מאוד יפה, אבל בשום אופן לא לים.
ואולי גם בטיילת את רוצה לשים שלטים כאלו,שאסור עם נעליים/עם אופניים/עם בגדים, גב' מייזליץ????
4......אז משרד אדריכלים, שככה הראש שלהם חושב, יבואו לתכנן גם את הטיילת והחופים??? הצילו!!!!!!
והנה גם כאן, אפשר להרגיש בין השורות, באותה חשיבה מעוותת, בה הגראנדיוזיות ןהראוותנות, מטשטשות את ההגיון הבריא.
שימו לב למשפטים הבאים מהכתבה:
"הנקודה הבעייתית בתוכנית היא הבינוי הנוסף על גבי אזור המוקדש כיום למתרחצים. עם זאת, מחקר שביצעו מייזליץ-כסיף טוען כי רצועת החוף הקרובה לטיילת לא נמצאת בשימוש בשל הטמפרטורה הגבוהה של החול, שמגיעה עד 70 מעלות צלזיוס במהלך הקיץ, ובאופן קבוע נותרת שוממת למדי. "אני חושבת שהמדרגות החדשות יאפשרו מפגש מגניב בין אנשים בבגד ים לבין אנשים שפשוט יצאו לסיבוב על הטיילת", אומרת גנית מייזליץ-כסיף. "זה מקום להתפתחות של תרבות חוף חדשה שלא קיימת כיום בעיר".
ואני שואגת: הצילו!!!!!!! זה הזוי!!!!
האם היא רצינית?
א. גם בערבה בדרום הארץ, אין נפש חיה ורוב הזמן היא שוממת, אז מה? אז היא תבנה שם דק ומסעדות?
אני רוחצת בים ואני רוצה שיהיה לי אופק של רצועת חול ריקה, שאף אחד לא דורך עליה. אז מה אם יש שם 70 מעלות? ככה זה בחוף הים, בים כמו בים חם. זה לא קניון!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! אולי היא רוצה לקרות את הכל, ולהכניס שם מערכות מיזוג אוויר????
האם גברת מייזליץ היתה פעם בים, או שהיא לא יוצאת מהמשרד הממוזג שלה עם רצפת הדק?? גם המים עצמם, במרחק 20-30 מטר מהחוף, "לא נמצאים בשימוש.. ובאופן קבוע נותרים שוממים למדי"- אז מה? אז אולי את רוצה לייבש את הים?????????
ב. איזה מפגש 'מגניב' צריך בין גבר לבוש חליפה,שמטייל עם אשתו, לבחורה בבגד-ים מגולחת במקומות המועדים?או בין תלמיד לבין המורה שלו שמשתזפת? על מה את מדברת? איזה 'תרבות חוף חדשה'? מי צריך את זה בדיוק?
להיפך, כל אדם באשר הוא אדם, מרגיש קצת חשוף על החוף, במידה כזו או אחרת, ולכן קיר ההפרדה הרציף, שמפריד בין החול לבין המדרכה הבנויה הוא מצוין, הוא מדהים וחשוב. הוא נותן לרוחץ בים הרגשה, שלא כל העולם מציץ לו לתןך בגד הים או בין הרגליים. אז למה להרוס אותו?
לא כל העולם שהולך לטייל ברחוב, צריך לראות מקרוב את כל הפולקעס של כולם ואת כל הצלוליטיס וכו'. הרעיון המטורף ו"המגניב" הזה של גב' אדריכל מייזליץ גובל במציצנות לשמה! והיא מסווה את זה בתירוץ של 'תרבות'?! חה!
מי שרוצה ללכת לטייל, לא חייב לעשות את זה על הגופות שמשתזפות בחוף, זה מגעיל. איפה ערכים של צנעה, חופש הפרט, צניעות, ביישנות וכו'? האם המשתזפים יהיו כמו קופים בכלוב? נסי מעט להיכנס לראש של המתרחצים או המטיילים- המפגש הזה ביניהם, ממש לא מגניב! להיפך, הוא יוצר מבוכה רבה לשני הצדדים, כי כך טבע האדם וכך יישאר לעולמים, וטוב שכך, הבנת?
5. ולגבי הכביש- שימו לב לקטע ההזוי הבא, של מר אדריכל!
".... לתוכנית הזאת יש כמובן משמעויות תחבורתיות מרחיקות לכת, ובראשן האטה משמעותית של תנועת כלי הרכב בטיילת. "הכוונה היא שמי שמחפש את הדרך המהירה ביותר להגיע מצפון לדרום יבחר במסלול תנועה אחר", מוסיף אביגדור. "ברגע שהמכוניות יסעו לאורך הטיילת במהירות אטית יותר הולכי הרגל ורוכבי האופניים יוכלו לחצות בבטחה במעברים. יש פה העדפה מתקנת כלפיהם ואנחנו חושבים שבמקום כל כך מיוחד מבחינה עירונית זה מחיר שראוי לשלם".
ואני שואלת: יבחר מסלול תנועה אחר?????? איזה מסלול בדיוק? במקום נתיבי איילון יעבור לכביש 6 או ל-443???
הלו! מדובר על ת"א, וכיום הדרך היחידה שעוד אפשר להיעזר בה היא הטיילת. איזה מסלול אחר? את רחוב דיזנגוף, שמתנהל לאיטו במסלול 1 !!! את בן-יהודה שאין בו מסלול פרטי דרומה? את אבן גבירול הפקוק? רחוב הטיילת הוא היחיד שעוד נותן אוויר לנשימה, תרתי משמע, גם לרכבים, ואין שום מסלול חלופי!
אביגדור אביגדור, מי אתה? היכן אתה גר? היית פעם בכלל בת"א? אם זה מה שאתה חושב, אז כנראה שאף פעם לא. משפחתי ואנוכי, חיים כאן עשרות שנים, ואין לאף הולך רגל שום רגשי נחיתות על זה, שמעדיפים את התחבורה. מאיפה הפסיכולוגיה בגרוש הזו? תיעדוף שמיעדוף...חה.
עד כאן. להמשיך?
יש לי עוד הרבה..., אבל אעצור כאן. מקווה שזה יספיק כדי לבלום את "הרושם" - התעוררו !!!!
בהצלחה לכולנו,
ומי ייתן וכל התכניות הללו ירדו לטמיון, ולא יצליחו להתגשם.
ובחזרה אלי, להערה קטנה. אתמול במקרה גם יצא לי לשמוע את התכנית מפי אדריכלי עיריית תל אביב בכנס המתכננים הארצי. כששאלתי מדוע באמת מתכננים דק עץ למדרגות - השיבו לי שרעיון זה בוטל, והמדרגות לא יהיו עשויות דק. אז טענה אחת של גברת ענת לפחות נפתרה....
אני חייב לציין שלא ממש התרשמתי מאף אחת מהטענות האלו. זו נראית כמו תגובה קצת שמרנית - שלא לומר היסטרית - לנוכח תוכנית שינוי חיובית ביותר.
השבמחקבמיוחד לא הבנתי את ההזדעקות על ביטול ההפרדה בין החוף והטיילת. מדובר כאן על הגדלה דרמטית של נגישות האזור, תוך כדי העדפת הולכי רגל ורוכבי אופניים - עקרונות אורבניים ראשונים במעלה. בכלל, אפשר לראות בתוכנית הזו הפנמה של עקרונות אורבניים אמיתיים - סוף סוף - ולא בכדי גם מבקרי העירייה החריפים ביותר מצאו בה אלמנטים חיוביים.
אני מסכים עם אליאב מילה במילה.
השבמחקסוף סוף תכנית שנותנת העדפה דווקא ל"אמצעי התחבורה" החיוביים שהיינו רוצים לראות יותר בעיר ובעיקר במרחבים הציבוריים העיקריים שלה, קרי - חוף הים!
שתי תכניות שישפרו את השטחים הציבוריים החשובים והאיכותיים שיש כבר היום לת"א להציע - גם לתושבים וגם לתיירים.
והכי מדהים - תכניות שנותנות העדפות ברורות ואמיצות להולכי הרגל והתחבורה הלא ממונעת. אז הגברת תצטרך לסוע קצת יותר לאט ואולי במסלולים אחרים... יופי! אז יותר אנשים יוכלו לנוע בצורה בטוחה יותר והחוף יוחזר קצת יותר לאנשים וקצת פחות למכוניות.
איזה מביך לקרוא את השטויות שהיא כתבה.
השבמחקשתיקח את האוטו שלה ותיסע לראשון.
ביטלו את דק העץ? באמת?
השבמחקכמה עצוב - לטעמי דווקא זה היה רעיון מעולה וחבל שבוטל.