יום חמישי, 13 באוגוסט 2009

פארק קריית ספר – "רון בלב" – תוכנית התושבים לגינון זמני

(נכתב על ידי שמואל גילור, פעיל בועד שכונת קרית ספר)
המאבק למען פארק ירוק על הקרקע הציבורית בלב העיר תל אביב-יפו נמשך.
ירוק במקום בטון, ועד הפעולה שנאבק מזה 14 שנים למען הקמת פארק בקריית ספר, גיבש תוכנית פיתוח לגן זמני בחלק מן השטח, והגיש אותה לעירייה. התוכנית הוכנה בהמשך להחלטת ועדת המשנה המקומית לתכנון ובנייה, שאישרה הקמת גינה זמנית בשטח באופן מיידי, ותוך מתן ביטוי לצרכים המגוונים של תושבי האזור. התוכנית הוכנה באופן שלא יפריע לתהליכי תכנון כל מתחם קריית ספר כפארק בעתיד, בהשתתפות מלאה של ציבור התושבים.
ביום רביעי ה-22.4.09 החליטה, פה אחד, ועדת המשנה לתכנון ובנייה של עיריית תל אביב-יפו על הקמה מיידית של גינה זמנית במתחם קריית ספר, בשטח שלא יפחת מ-6.5 דונם. ההחלטה התקבלה כצעד ראשון לקראת הקמת פארק בכל שטח קריית ספר (כ-13 דונם) בלב העיר תל אביב-יפו. באותה ועדה הוחלט גם כי העירייה תפעל לנייד את זכויות הבנייה בשטח, אותן דורש מנהל מקרקעי ישראל, לשטח אחר בעיר, ובכך תסיר את המכשול להקמת הפארק – דרישתו של מנהל מקרקעי ישראל לבניית מגדל מגורים במתחם, על אף היותו מיועד לשימוש ציבורי ולא לבנייה פרטית.
מאז ההחלטה לא דווח לתושבים על כל התקדמות ודבר לא נעשה להקמת הגינה. השטח נשאר מופקר. וכך במאי 2009 חזרה חברת צוקית נדל"ן, חוכרת הקרקע מהמנהל, לשטח, ובתואנה כי היא מכשירה את השטח לקראת הקמת חניון, הרסה מספר מבנים קיימים, את הפסל הסביבתי והגינה הקהילתית שהקימו התושבים. פעילותה של צוקית נדל"ן נעשתה ללא ההיתרים המתאימים, ותוך התעלמות ממחאות תושבים שהיו במקום. לפני כחודש נגזם בפראות אחד העצים בשטח המיועד לפארק על ידי הבסיס הצבאי הסמוך, ללא קבלת האישורים הנדרשים על פי חוק.
טענות ראש העירייה עומדות בניגוד גמור לחוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים), התשמ"ו-1985, הקובע כי אם הרשות המקומית סבורה כי מגרש ריק שבתחומה, דרוש לציבור כל עוד הוא ריק, היא רשאית לצוות כי על אותו מגרש יינקטו פעולות של גינון זמני. הוצאת צו מכוח חוק זה אינה מחייבת הסכמה של הבעלים (במקרה זה, מנהל מקרקעי ישראל).
תוכנית התושבים לגינה הזמנית כוללת פינוי של החניון הצבאי ליד רחוב יהודה הלוי ונטיעת עצים במקומו, הסרת הגדרות החוצצות בין הפארק לרחובות יהודה הלוי ועמרם גאון, הסדרת שבילים וגישה, פיתוח גינה קהילתית שתטופח על ידי התושבים, תיחום גינת כלבים וגינת משחקים לילדים, הנחת תשתית מים והשקיה והצבת ספסלים ותאורה.
בהתאם לחזון הדמוקרטי-אקולוגי של הפארק, דורשים התושבים כי העצים הקיימים ישומרו, העצים החדשים שיינטעו יהיו מקומיים וחסכנים במים והתאורה תהיה מבוססת על אנרגיה נקייה. כמו כן בהתאם לצו השעה לחיסכון במים לא יישתל דשא בשלב זה. התוכנית הוגשה לראש העירייה, ליו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה, למהנדס העיר, לחברי המועצה ולדרגים הביצועיים בעירייה באגף לשיפור פני העיר ובמנהלת הרובע.
ביום חמישי ה-3.9.09, במסגרת הפעילות השבועית שעורכים התושבים בשטח בשנה האחרונה, מתוכנן אירוע השקה לגינה הזמנית תחת הכותרת "רון בלב"

3 תגובות:

  1. עיר לכולנו הציעה למועצת העיר לאשר מייד הקמה של גינה זמנית - אבל המוצעה הצביעה נגד.
    http://city4all.org.il/node/409

    השבמחק
  2. אני מציע לכולם להבין את ההשלכות של התנגחות במינהל ישראל ומדינת ישראל שהן בעלות הקרקע.
    לנסות ולנתב חוקים כסוג של התנגחות בזמן שהדבר נמצא בדיונים בין העירייה למינהל הן טעות חמורה.

    את קריית ספר צריך לפתור על שולחן הדיונים היות והעירייה צריכה לשלם פיצוים גבוהים למנהל כנגד סיפוח השטח לבעלות העירייה.
    אני מתקשה לראות סיטואציה שהמנהל יהיה כלבלב של העירייה שמצד אחד מנהלת איתו דיון לגבי תשלום על השטח הנדון ומצד שני שהיא עוקפת את הדיונים.

    השבמחק
  3. אנונימי שלום.

    הקרקע הזאת בניהולו של המינהל והיא מיועדת בתב"ע לשימוש ציבורי, תפקידו היה לדאוג לה עד שיימצא לה שימוש כזה.

    המינהל חוטא פעמיים, גם בכך שלא שמר על הקרקע אלא נתן לגורמים שונים לפלוש אליה ללא אישור.
    וגם כשהוא דורש למכור אותה ליזם פרטי לצורך בנייה של דירות יוקרה.
    זו קרקע ציבורית, זו מעילה באמון!!!

    הספסרות על הקרקע הזו על חשבוננו אזרחי המדינה.

    מתנהל פה מאבק כוחות על גב התושבים, ועשר דקות מכאן, בפארק שרונה חוגגים ירון ביבי, רון חולדאי ויזמני נד"לן... אז אל תיפול לפח.

    זו בדיוק שיטת השקשוקה, גם אם למראית עין הכל חוקי.

    הפעלת החוק אינה התנגחות, את החוק חקקה המדינה. את המשא ומתן אפשר להמשיך גם לאחר הגינון הזמני.

    האבסורד הכי גדול הוא שגם ע"פ התכנית שהמינהל והעירייה מנסות לקדם, על אותם 6.5 דונם יש גינה.

    השבמחק