יום שני, 10 באוגוסט 2009

מרכזי תחבורה עירוניים - האם בכלל יש בהם צורך?

לאחרונה התבשרנו כי התחנה המרכזית בהרצליה תעבור ברובה לאזור מחוץ לעיר. ברכות לתושבי הרצליה שנאבקו והראו שאקטיביזם בנושאים התכנוניים העקרוניים בעיר יכול להשפיע!

כידוע, תחנות מרכזיות מהוות מוקד לרעש, זיהום אוויר, עומסי תחבורה והם לרוב לא מקומות שנעים לשהות בהם או בסביבתן. בנוסף לכך, התחנות לרוב מתוכננות לצערנו מתוך תפיסה שגויה שמתייחסת לנוסעים כצרכנים למרכזי הקניות ש"מולבשים" על התחנות. כך, בירושלים ובתל-אביב אנו נאלצים לעבור מקומת ההגעה לקומת היציאה (או להפך) דרך עשרות חנויות או באסטות כי אולי בדיוק חשבנו לקנות איזה דיסק צרוב!

רגע... ומה עם הצרכים התחבורתיים? בתור נוסע, שמעוניין להחליף קווים או לצעוד מהתחנה אל היעד שלי - אני בכלל רוצה שירות Door to Door - אין לי צורך להכנס למבנה ענק ולבזבז בו אפילו 5 דק' בדרך ליציאה או לתחנה הבאה. אני רוצה לרדת מהאוטובוס/רכבת ולהגיע. לפחות בתחנות הישנות (ירושלים ות"א) כך זה היה - האם היה להם יותר שכל אז? אולי!


מוקדי תחבורה מפוזרים מחוץ לעיר כמו בחיפה, מאפשרים גישה נוחה מקו לקו ומעבר בין אמצעי תחבורה שונים ביעילות יחסית. נכון, גם בתחנת חוף הכרמל הרכבת רחוקה מדי מהמתחם של האוטובוסים וגם שם יש ריבוי מיותר של חנויות ומסחר. אבל לפחות זה חצי צעד בכיוון הנכון.

בכלל, קווים עורקיים וקווים מאספים (שאולי אפילו לא ממש צריכים להגיע או לצאת לחניון משמעותי), בתדירות מספיקה - מונעים את השימוש המיותר הזה ומאפשרים לנצל את הקרקע ובעיקר הזמן שלנו, ביעילות רבה יותר.

מצורפת תמונה להנאתכם מתוך אוסף התצלומים הלאומי.

3 תגובות:

  1. העובדה שהתחנות הפכו לקניונים היא מצערת, אבל כדאי לזכור שאם היום מי שמממן את התחנה הן חנויות (דיסקים צרובים זה בעיקר בתל-אביב), אז פעם זה היה קיוסק או מסעדת פועלים. היית מעדיף לממן את זה במחיר הנסיעה?

    איכשהו בירושלים אני מרגיש שגם אם אתה חושב שהתבלבלת בכיוונים בתוך התחנה - אתה מגיע למקום הנכון.

    ובקשר למיקום בעיר - לפחות בירושלים זה ממש בכניסה לעיר - לא במרכז - וצמוד לתחנת הרכבת המתוכננת, ולרכבת הקלה הגם-מתוכננת... בסה"כ לא נורא.

    השבמחק
  2. יאיר, מה שאתה אומר בעצם הוא: "רוצים מיזוג בתחנה מרכזית? שלמו עליו בדיסק (צרוב או לא צרוב), רוצים מדרגות נעות? הנה לכם רשת פוקס". ואני חושבת, התחנה המרכזית צריכה להיות אינטרס של העיריה ושל חברות התחבורה, ולא של היזם שמפתח אותה. אני לא מבינה כלום בתקציב העיר, זה נכון, אבל אני כן מבינה שניידות נוחה לא צריכה להיות רווחית. אני מסכימה לגמרי עם הנאמר בפוסט - אני רוצה לעלות כולה על אוטובוס. עזבו אותי בשקט כל הדרך אליו.

    השבמחק
  3. הי יאיר, תודה על התגובה וההתייחסות.
    לא ברור לי מדוע הקיוסקים או מסעדות הפועלים היו קשורות איכשהו במימון התחנה המרכזית. ייתכן וגם הכדאיות הכלכלית של המסעדות למיקום זה נבעה דווקא ממיקומן בסמוך למקום הומה אדם - היינו התחנות המרכזיות.

    מעבר לכך, בנוגע לתחנה בירושלים - מגיעים למקום הנכון באם ירושלים היא התחנה הסופית (או נקודת היציאה). אם אתה רוצה להחליף קווים - צריך לחזור לקומה העליונה (כי יורדים בתחתונה). שנינו לדעתי מסכימים שירושלים בכל מקרה היא לא תחנה סופית והיא אחד המקומות המרכזיים בארץ.
    ונכון - אני לא מתבלבל כי אני מכיר אותה מקרוב בתור ירושלמי לשעבר שנוטה להשתמש בתח"צ :)

    לגבי המיקום - שוב, אנחנו בהסכמה - יחסית קרוב לכניסה/יציאה מהעיר, קרוב להמון קווי אוטובוס ירושלמים עירוניים שמגיעים כמעט לכל מקום בעיר, קרוב לתחנת הרכבת הקלה העתידית... ואכן באופן הגיוני - ראוי למקם שם את תחנת הרכבת המהירה לאור עקרון הקישוריות בין אמצעי התחבורה השונים.

    ודבר אחרון... אני שמח שאתה מגיב... תמשיך תמשיך תמשיך :)

    השבמחק