יום שני, 8 ביוני 2009

משהו (טוב) קורה בעיר הזו - שדרת ההשכלה

שדרת ההשכלה נמצאת כיום בעיצומו של שיפוץ, וממש שווה להכיר, תל אביביים או לא... מלבד המזל, של התושבים הסמוכים, לגור ליד שדרה כזו, היא יכולה גם להיות מסלול שיטוט כשיורדים בתחנת "השלום" בעיר...


השדרה נמצאת 4 דקות הליכה מעזריאלי. צריך פשוט ללכת מתחנת רכבת "השלום" - לכיוון מזרח (על דרך השלום), ותיכף יש פניה ימינה לשדרה - החוצה את שכונת בצרון (מצדה השני - כמעט רחוב יצחק שדה, על זה בהמשך...).
זוהי שדרה מיוחדת, בין היתר כיוון שלכל אורכה לא חוצה אותה שום כביש. ההשקעה והמחשבה של האדריכלים והמתכננים בפרויקט ניכרת כמעט בכל צעד. טיול קצר ימחיש שלא מדובר רק בשיפוץ אסתטי (או הנדסי), אלא בהתייחסות תכנונית מעמיקה לשדרה ולמקום המתפתח.
מצדה האחד מתפתח במהרה "מתחם התעסוקה ביצרון" אשר מכיל כבר מספר מגדלים ומבני תעסוקה ומסחר, וממשיך לצמוח. בימים אלו מגדל משרדים נוסף קרוב לסיומו, ומוסיף לקו הרקיע המתפתח מהשדרה אליו, אבל לצערי (האישי) - בצבע שלדעתי אין בו כל טעם ויופי במיקום הנוכחי - שחור...
מצדה השני של השדרה - מגורים, רובם נמוכים ואפילו מעט צמודי קרקע, וזה הצד הפחות מעניין בשדרה.

בשדרה נבנו בדרך יצירתית הרבה חללים ציבוריים אינטימיים יותר, שמעניקות מגוון של פינות ישיבה. למשל :
בצידי הדרך גם חצר משחק לכלבים, "חצר כושר" (בדומה למקומות נוספים בעיר), ופינות משחק. יש גם שורה ארוכה של נדנדנות (שעדיין לא הותקנו, כפי שרואים בתמונה), ומולם ספסלים ופינות ישיבה להורים.

המחשבה של האדריכלים על המקום והסיפור שלו ניכרת באיזכור של יצירת אנשי תנועת ההשכלה (שעל שמותיהם קרויים הרחובות בשכונת ביצרון הסמוכה), על לוחות מידע ואפילו על השולחנות בפינות הישיבה.

ה"השכלה" בשדרה לא מסתיימת רק בסיפורי היסטוריה, אלא גם במידע על ההגנה על הציפרים בשדרה. למשל בשלט הצהוב שבתמונה יש מידע על האופן בו הבניה של הפרגולות מגינה על הציפרים המקוננות, מחשבה מעוררות כבוד של אדריכלי הנוף של הפרויקט..

ואם בנוף עסיקנן, אז הרי שהתכנון לא התייחס רק לסיפור של המקום, או ל(אי) מגוון החי במקום, אלא גם לצמחיה - לעצי האורנים בשדרה. אחד הדברים המרשימים בשדרה זה הריהוט, שהתאים עצמו לנוף הטבעי בצבעי פסטל שמשתלבים בנוף (טוב, אולי חוץ מהאדום של הנדנדות). והדובדבן בקצפת : עמודי תאורה נטויים הצידה כמו העצים, שיחד משלימים תמונה יפהפייה ומיוחדת ביותר בנוף השדרות בעיר :

בנוסף - המשחק המתוחכם עם הטופוגרפיה, ביצירת תוואי ההליכה. הדרך על השדרה, אגב, איננה ישרה, מה שהופך אותה למעניינת יותר.

ולצידי אותה הדרך, ללא כל הפרעה של כביש, מדשאות מספיק רחבות, צמחיה ומיני מוקדי עניין. פשוט שדרה נהדרת. אם האדריכלים לא היו שונאים אפקטים במצגות - הייתי שם להם כאן מחיאות כפיים !!

בעתיד הקרוב אמורים להיבנות בצד הזה גם מגדלי מגורים. לדעתי זה מיקום מעולה, מכמה סיבות: המרקם הבנוי באזור הוא גבוה, ועתיד עדיין לגבוה יותר; כדאי לתת לאנשים ליהנות מקירבה לשדרה כזו, כי בינתיים יש אולי עשרות בודדות של "שכנים לשדרה"; שכונת ביצרון שבצד השני של השדרה מאופיינת בבתים נמוכים ולא יזיק לצופף את אזור "השלום" קצת יותר ולהוריד קצת לחץ ממרכז העיר (אם בכלל זה יקרה) ; ולבסוף - אין צורך לפינוי בינוי כיוון שמדובר במגרשים של העירייה. בקיצור - שרק ימירו את המחסנים המכוערים הללו במבנים למגורים ומשרדים.
והחומה? זו מגיפה שצריך להחלים ממנה בארץ ומהר - חומות של מוסדות ציבור במקום (אם בכלל) גדרות שמאפשרות ניראות. סביר להניח שבהמשך התכניות למתחם זה חומות אלו ייעלמו, ואת מקומן תחלפנה כניסות של המבנים העתידיים. אם זה לא יקרה : אדריכלי הנוף - אני לוקח בחזרה את מחיאות הכפיים.
אה, ועוד פרט אחד קטן אך גדול, בכל זאת תכנון... ה dead end הזה של השדרה קצת מאכזב...
בסוף הדרך (כלומר בסוף 15-20 דקות מהנות) מגיעים למבנה של בית ספר, בדיוק מול השדרה, אשר חוסם את המעבר ליצחק שדה. אפשר לחצות דרך שביל צר משמאלו של מגרש בית הספר, אך הרצף נקטע, ובעיקר אם עוברים או מטיילים בשדרה עם אופניים. לדעתי היה אפשר להרחיב את המעבר על מנת להנגיש את השדרה ישירות אל יצחק שדה - ומשם למשה דיין או חזרה לכיוון קרליבך ומרכז העיר (בכל אחד מהכיוונים יש שבילי אופניים, ואם כבר מטיילים - אז כדאי לדעת שמשה דיין מוביל גם לכיוון פארק וולפסון ולתצפית הכי יפה על תל אביב בחינם!).

4 תגובות:

  1. הפוסט נכתב לפני כשבוע, ואתמול כשעברתי בשדרה גיליתי הפתעה נוספת : שורת הנדנדות בשדרה מכילה מגוון גדול של נדנדות - ערסלים, "פופים" ועוד. עוד סיבה טובה לטייל שם - אפשר פשוט לרבוץ על איזה ערסל (כפיצוי על כך שכבר לא נוסעים לסיני..)
    שרון

    השבמחק
  2. סוף כל סוף השדרה הזו שנזנחה כל כך הרבה שנים מתחילה לזכות במקום הראוי לה על מפת המקומות השווים בתל-אביב.
    שלומית פ.

    השבמחק
  3. נחמד לראות גם פוסט של ביקורת חיובית, בין כל הדברים הרעים שמתרחשים בעיר הזו. כל הכבוד למתכננים ולמבצעים.

    השבמחק
  4. בעיקר משמח לראות פיתוח אורבני טוב מזרחית לאבן גבירול...

    השבמחק