יום שבת, 1 במרץ 2008

מי אנחנו?

"אורבניקה – התעוררות עירונית" הינה עמותה (בהקמה) שקמה במטרה לחזק יסודות של "עיר טובה" בהיבטים הפיזיים, החברתיים, הכלכליים והמנהליים.
העמותה מורכבת ממתכנני ערים, אדריכלים, שליחי ציבור, אנשי תקשורת ותושבים פעילים.
לכולם מכנה משותף אחד : רצון לחיים עירוניים טובים יותר!
הקבוצה מונה כ- 10 פעילים, פועלת ונפגשת בת"א-יפו אך בעלת שאיפה לקדם את תפיסתה גם בערים אחרות. רוצים להצטרף? צרו קשר

חזון:
החזון של העמותה הינו "עיר טובה" לתושביה ומבקריה, אשר התכנון בה מתייחס לטובת הציבור בחמישה היבטים:
מבנה, חברה, סביבה, כלכלה וניהול ותכנון

שלוש מטרותיה של העמותה:
  1. חיבור האדם למרחב הציבורי העירוני – יצירת שינוי תפיסתי אצל התושבים. המרחב הציבורי הוא מרחב חשוב ובסיסי, ועלינו להכיר בו ככזה כדי שנוכל להילחם על זכותנו להנות ממנו.
  2. קידום איכות החיים העירונית – מדיניות תומכת "הוויה עירונית" במקום התייחסות לעיר כאל מקום פיזי ותו לא.
  3. חיזוק המרחב הציבורי העירוני – מטרה זו מתחברת למטרה הראשונה, אך מזווית ראיה של העיר ולא של התושב. למען מטרה זו פועלת העמותה לחיזוק מרחבים ציבוריים ולביטול החלטות תכנוניות המצמצמות את המרחב הציבורי במקומות שבו הוא חסר.
עקרונות הפעולה מבטאים את ההשקפה התכנונית שלנו:
1. הגשמה והתפתחות - הסביבה העירונית כמנוף ללמידה, התפתחות והגשמה אישית וחברתית. בסביבה העירונית מתאפשרת חשיפת האדם לחברה הסובבת אותו, על מגוון רבדיה ושלל צבעיה. מתוך הסתכלות על "האחר" ועל השונה, נולדת סקרנות שמביאה ללמידה והתפתחות.



2. דגש על המרחב הציבורי - המרחב הציבורי הוא המרחב בו נפגשים אנשים, רעיונות, מחשבות ויצירה. במרחב זה אנחנו נחשפים ונתקלים בשונה, באחר. לכן, חשוב שדווקא מרחב זה יאפשר את הביטוי האישי ויענה על הצרכים של חלק גדול ככל היותר מהמשתמשים בו, האדם וסביבתו.


3. חברה וקהילה - המתח בין הפרט לחברה בא לידי ביטוי בניכוס המרחב הציבורי על-ידי קבוצות בעלות הון מסוגים שונים - הון פוליטי, הון כלכלי והון חברתי. המרחב הציבורי שייך לכול.





4. האדם בסביבה - האדם הוא חלק ממערכת גדולה. לאדם השפעה רבה במערכת זו ועליו לכלכל מעשיו. "ויקח יהוה אלוהים את האדם וינחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה".






5. מגוון וסובלנות - המגוון, העושר והפלורליזם, המאפשרים קיום של פרט כלשהו עם פרטים השונים ממנו ויחסים הדדיים התורמים למכלול. מערכות מגוונות הן חזקות יותר ומכילות איזונים ובלמים המאפשרים למערכת להיות בת קיימא.




6. תכנון בר קיימא - תכנון שלא מפקיע מזכויותיהם של הדורות הבאים. תכנון המאזן בין צרכי הסביבה והאדם. איזון בין סביבה, חברה וכלכלה.







7. הציבור כשותף מלא - המרחב הציבורי נועד לשרת את הציבור כולו והוא הביטוי של ערכי החברה. זכויותיו של הציבור במרחב מתבטאות גם בחובות ובהן החובה לקחת חלק בעיצוב המרחב. חובה נוספת של הציבור היא לשמר את זכויותיו של האחר ולתת לדיעותיו ביטוי הולם. הוגנות ושיוויון כעקרונות מנחים.




8. מנהיגות - מתוך הערכה, מתוך התחשבות, מתוך אמונה בכך שהאחר הוא אתה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה